Co byste měli vědět o nedostaku vitamínu B12

11.2.2015 00:01
Vitamíny

Vegetariáni a vegani nejsou jediní, kteří mohou trpět nedostatkem vitamínu B12. Podle Národního průzkumu o zdraví a výživě 1 z 31 dospělých v USA nad 51 let má nedostatek vitaminu B12.

Co je to vitamín B12?
Vitamín B12, také známý jako kobalamin, je ve vodě rozpustný vitamín. Je vyžadován pro mnoho reakcí v těle, jakož i pro zdravé nervy, červené krvinky a DNA. Jeho nejdůležitější role je být donorem methylové skupiny, což je důležitý krok v mnoha hlavních detoxikačních procesech.

B12 má mnoho podob, nejběžnější jsou kyanokobalamin a methylkobalamin (methyl-B12). Kyanokobalamin se běžně vyskytuje v doplňcích a energetických nápojích. Aby ho však naše tělo dokázalo použít, kyanokobalamin musí být převeden na methylkobalaminu.

Aby to bylo složitější, odhaduje se, že asi 50% populace má alespoň jednu mutaci v genu MTHFR a 10% má dvě mutace, což znamená, že jsou méně schopné methylace vtiamínu B12 nebo-li převést kyanokobalamin na methylkobalaminu. Ve skutečnosti, čím více mutací je v tomto genu, tím je tělo méně schopné uskutečnit tento převod vyžadující doplnění methyl-B12, kyseliny listové, a B6.

Běžné známky nedostatku B12:

Slabost, únava nebo s nízká energie
Dušnost
Bušení srdce
Ztráta chuti k jídlu
Trávicí problémy jako je průjem nebo zácpa
Časté modřiny nebo krvácení
Anémie
Deprese nebo změny nálad
Necitlivost a brnění rukou nebo nohou
Mozková mlha, ztráta paměti, zmatenost, demence
Je-li to ignorováno, nedostatek B12 může mít vliv na celé tělo, což vede k trvalým poškozením mozku a nervů. Někdy  nedostatek B12 lze přehlédnout a chybně diagnostikovat za jiné poruchy, jako je Alzheimerova choroba, roztroušená skleróza, bipolární porucha, autismus a některé druhy rakoviny.

Nejlepší zdroje B12
Naše tělo nedokáže vyrobit vitamin B12, což znamená, že ho musíme dostat  v naší stravě nebo prostřednictvím doplnění. Průměrný dospělý potřebuje 2,4 mikrogramů denně, a nejlepší potravinové zdroje vitamínu B12 jsou živočišné produkty  jako:

maso
drůbež
ryby
vejce

Veganské zdroje B12 jsou nutriční kvasnice, řasy a mořské řasy. Studie ale ukázaly, že tyto zdroje mají malý nebo žádný účinek na hladiny vitamínu B12 v krvi.

Běžné příčiny nedostatku B12:
Absorpce, asimilace a methylace B12 je velmi složitý proces, který ponechává mnoho příležitostí pro chybu. Z tohoto důvodu i u těch, kteří konzumují dostatečné množství vitamínu B12 ve stravě, může vzniknout funkční nedostatek vitamínu B12. Některé příčiny nedostatku B12 jsou:

Veganská a vegetariánská strava
MTHFR mutace genu
Perniciózní anémie
Autoimunitní onemocnění, jako je Gravesova choroba a systémový lupus erythematodes
Střevní zánět - Crohnova choroba nebo celiakie
Nadměrná konzumace alkoholu
Bakteriální dysbioza v tenkém střevě  a a syndrom “děravého střeva“ (pomnožení kvasinek a plnísní ve střevě)
Nízká žaludeční kyselost z dlouhodobého užívání antacid (léků snižujících žaludeční kyselost)
Bariatrické chirurgie (Chirurgické výkony k léčbě obezity)

Jak otestovat nedostatek B12:

Kompletní krevní obraz
Pokud tento test ukáže, že červené krvinky jsou velmi velké, může indikovat megaloblastickou anémie, která je způsobená nedostatkem B12 a / nebo nedostatkem folátu. Je třeba poznamenat že to  vždy neodpovídá tomu, jak dobře je tělo schopno využít B12 - neboť nebere v úvahu např. jedince s mutací v genu pro MTHFR.

MTHFR genetický test
Čím více mutací tohoto genu má, tím více vyžaduje B12, kyseliny listové a B6 pro své detoxikační dráhy a toptimální fungování těla. Odhaduje se, že ti s jednou mutací, mají sníženou schopnost methyllace o 30%, a ti, kteří mají se dvě mutace dokonce o 70%.  Pak je prakticky nemožné získat adekvátní množství B12 pouze samotnou dietou.

Homocysteinový test
Velmi nízké nebo vysoké hladiny homocysteinu mohou znamenat nedostatek B12, kyseliny listové a / nebo B6.

Test kyseliny methylmalonové
Test měří vitamín B12 uložený v tkáních, díky čemuž je více zaměřen na nedostatek B12 než ostatní krevní testy

Test organických kyselin
Test určuje, jak dobře je jedinec zpracovat, methylovat a funkčně používat vitamín B12. Tento test se používá nejčastěji u lidí s jednou nebo více MTHFR mutací.

Jak můžete získat více B12?
Jezte stravu bohatou na živočišné bílkoviny

Osoby bez dietních omezení nebo MTHFR mutace mohou jednoduše konzumovat více masa, ryb, drůbeže a vajec ve stravě.

Lidé s MTHFR mutací by měli  uvažovat o vysoce kvalitním multivitamínu s methyl-B12.
Konzumujte vysoké orální dávky methylcobalaminu (methyl-B12).

Pro ty s perniciózní anémií nebo těžce sníženou hladinu B12 Methyl-B12 může být aplikován přímo do svalové tkáně k urychlení vstřebávání a doplnění svalových zásob.

Jak se léčí nedostatek B12?

Optimalizace výživy
Ozdravení střev
Zkontrolujte MTHFR geny a užívejte methylkobalamin, pokud máte jednu nebo více mutací
Komplexní krevní obraz
Zeptejte se svého lékaře na test organických kyselin
Užívejte doplněk vitamínu B12 v případě potřeby

Zdroj: MindBodyGreen

Související články

Earth source - zdroj přírodních živin od firmy Solgar

10.2.2015 00:01

Nedostatek vitamínu B12

14.11.2014 00:01

Díky vitamínům řady B snižujícím hladinu homocysteinu zůstanete inteligentní

20.3.2014 00:01

9 skvělých probiotických potravin

13.3.2014 00:01

Alzheimerova choroba a homocystein

27.2.2014 00:01

Avokáda jako perfektní potravina

8.1.2014 00:01

Přírodní prostředky pro zlepšení stavu cév a podporu krevní cirkulace

20.11.2013 00:01

6 živin, které ženy nejvíce potřebují

22.8.2013 00:01

Deficit komplexu B vitamínů zhoršuje zdraví mnoha lidem

11.12.2012 00:01

Včelí pyl - zdroj živin pro dlouhověkost

25.7.2012 00:01

Výživová hodnota vajec

21.9.2011 00:00

Vitamíny, minerály a živiny pro zdravé srdce

26.7.2011 00:00

Jak užívané léky ovlivňují hladinu vitamínů a minerálů

27.1.2011 00:00

Polyneuropatie: vícečetné postižení periferních nervů

17.1.2011 00:00

Vegetariánské zdroje vitamínu B12

21.5.2010 00:00

Měli byste užívat pravidelně multivitamín?

29.3.2010 00:00

Váš úhlavní nepřítel - HOMOCYSTEIN

23.3.2010 00:00

10 způsobů jak užívat miso

12.2.2010 00:00

Geny nemusí znamenat náš osud

1.1.2010 00:00

Miso – léčebná přísada do jídel

9.12.2009 00:00

Hyperaktivita - co pomáhá

7.2.2008 00:00

Nervové bolesti - neuralgie

9.1.2008 00:00

Přírodní prostředky proti stresu

6.12.2007 00:00

Vitaminy B proti bolesti zad

5.10.2007 00:00

Vliv vitaminů na zdraví

3.7.2007 00:00

Vitamin B12 - Kobalamin

20.4.2007 00:00

Spirulina - široká škála vitamínů, minerálů a živin

8.12.2006 00:00

Klíčem ke zdraví je homocystein

20.2.2006 00:00

Homocysteinová teorie vzniku ischemické choroby srdeční (ICHS)

12.12.2005 00:00

HOMOCYSTEIN

29.7.2004 00:00

Poruchy vstřebávání živin

24.6.2003 00:00

Postižení nervů - neuropatie

21.11.2002 00:00

Přírodní zdroje vitamínů

30.10.2002 00:00

Co může být příčinou chudokrevnosti?

17.1.2002 00:00

První varovné příznaky nedostatku vitamínů

18.10.2001 00:00

Řasy chlorella - kompletní zdroj živin

27.9.2001 00:00

Vajíčka

22.4.2000 00:00

Jsou vitamínové a minerální náhražky bezpečné ?

19.3.2000 00:00

Co všechno se děje v průběhu těhotenství a co je nutné respektovat ve vztahu k výživě?

2.2.2000 00:00

Varovné signály možného nedostatku vitamínů u vašeho dítěte

3.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *