Kdy a jak doplnit železo

1.6.2015 00:01
Vitamíny

Pokud mají naše svaly, mozek a další orgány správně fungovat, je nezbytné, aby každá buňka byla zásobena dostatečným množstvím kyslíku, jehož přenašečem jsou červené krvinky. Bez dostatečného okysličení krve začneme pociťovat únavu, mnohdy i chronickou malátnost, ospalost, vyčerpání. Někdy nám právě doplnění železa může dodat ztracenou energii.

Železo má vliv na krvetvorbu ?a přispívá k tvorbě hemoglobinu, který je součástí červených krvinek. Tím se podílí na přenosu kyslíku v těle. Zároveň ale ovlivňuje i řadu dalších metabolických procesů.

Železo by se mělo přijímat po malých dávkách několikrát denně. Vždy alespoň s půlhodinovým odstupem od jídla, neboť pro vstřebatelnost železa je podstatné, co ve chvíli jeho konzumace jíme nebo pijeme.

Například černý čaj až o 60 % omezuje vstřebatelnost železa a káva až o 40 %. Vstřebatelnost omezují i kolové nápoje, limonády nebo uzenářské výrobky, v menší míře pak sójové produkty, čočka a vláknina. Pokud se tedy snažíte železo ráno doplnit, volte k snídani přinejmenším vhodný nápoj, káva rozhodně není ideální.

Mnoho lidí má zhoršenou absorpci železa, protože mají málo žaludečních kyselin. Aby se železo mohlo snadno vstřebávat, je nezbytné, aby pH žaludku bylo nízké. Proto je dobré podpořit tvorbu žaludečních kyselin, které přispívají ke snadnější vstřebatelnosti železa, například tím, že spolu s doplňkem stravy obsahujícím železo vypijeme sklenici vody s citrónovou šťávou, čerstvou pomerančovou šťávu nebo sníme čerstvé ovoce.

Kdy je vhodné užívat železo ve formě potravinového doplňku?

Šest způsobů, jak zlepšit vstřebávání železa



Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Tak dlouho se zoceloval, až byl zralý do starého železa.
!  |  1.6.2015 16:57

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *