Kdy užívat aminokyseliny ve formě doplňků stravy

7.3.2018 00:01
Vitamíny

Každý potřebuje pravidelnou dodávku esenciálních aminokyselin pro podporu zdraví a metabolismu. Esenciální aminokyseliny jsou takové aminokyseliny, které nedokážeme syntetizovat a jsme závislí na jejich přívodu zvenčí. Kvalitní pestrá strava s dostatkem bílkovin dokáže tělo zásobovat esenciálními aminokyselinami, které jsou následně potřeba pro tvorbu svalů, vazů, chrupavek, kostí, protilátek, mozkových neuropřenašečů?

Mezi esenciální aminokyseliny patří: valin, leucin, isoleucin, lysin, methionin, threonin, phenylalanin a tryptofan. Aminokyseliny histidin a arginin jsou semiesenciální - jsou nezbytné v dětském věku.

Arginin je jedna z nejdůležitějších aminokyselin (zejména pro sportovce). Je důležitý pro svalový růst (tím, že ovlivňuje růstové hormony) a chrání svaly před rozpadem (podobně jako lysin a leucin).

Tryptofan je výchozí látkou pro přenašeč serotonin, který uklidňuje, navozuje příjemné pocity a používá se k léčbě nespavosti, stresu, úzkosti a deprese.

Methionin slouží pro nastartování tvorby bílkovin. Methionin je též součástí tzv. lipotropního faktoru (spolu s cholinem a inositolem), který působí  při snižování cholesterolu a tuků. Methionin má též roli při tvorbě kolagenu a je důležitý pro zdravé vlasy, nehty a pokožku.

Threonin působí proti ukládání tuku v játrech. Dále jsou důležitý nejen pro svaly, nýbrž i pro tvorbu pojiv (kostí, vazů a chrupavek), některých mozkových přenašečů atd.

L-lysin je nezbytným stavebním prvkem pro všechny bílkoviny v těle. L-lysin hraje hlavní roli ve vstřebávání vápníku, v budování svalů, v zotavování se po chirurgických zákrocích nebo zraněních a v produkci tělesných hormonů, enzymů a protilátek. Studie prokázaly, že příjem lysinu urychluje hojení oparů a chrání před jeho novým výskytem.

Phenylalanin je prekurzorem pro tyrosin, který je základem pro hormony štítné žlázy (ty ovlivňují metabolismus a jsou důležité pro mentální vývoj dítěte) a pro hormony kůry nadledvinek (adrenalin, noradrenalin). Fenylalanin má podobné účinky jako tryptofan (psychická pohoda). Psychické problémy může zlepšit zvyšováním hladiny mediátoru dopaminu a endorfinů. Fenylalanin též zlepšuje vnímání chronické bolesti podporuje mentální aktivitu (přeměnou v mediátor noradrenalin) a snižuje chuť k jídlu (zvyšováním produkce cholecystokininu).

Valin, leucin a isoleucin patří mezi tzv. rozvětvené aminokyseliny (BCAA). Ty se podílejí především na ochraně svalové hmoty před rozpadem.

Bílkoviny přijímané stravou jsou tím kvalitnější, čím je vyšší podíl esenciálních aminokyselin k neesenciálním aminokyselinám (glutamin, cystein a glycin).

Poměrně kvalitní bílkoviny obsahuje mléko, vejce a maso. Bílkoviny rostlinného původu mohou mít nedostatek určitých esenciálních aminokyselin. Při přísně veganské dietě tedy občas hrozí jejich nedostatek a je potřeba hlídat si příjem bílkovin z různých zdrojů. Například kombinace bílkovin z pšenice (málo lysinu) a bílkovin z luštěnin (málo methioninu) zajistí příjem esenciálních aminokyselin, ale celkový příjem bílkovin musí být vyšší, než při stravě, která obsahuje kvalitnější bílkoviny.


Kdy je tedy vhodné užívat esenciální aminokyseliny ve formě doplňků stravy:
- při výkonnostním sportu a při posilování
- při regeneraci organismu po dlouhodobé nemoci, chirurgickém zákroku, kdy došlo k ochabnutí svalů                                         - při zvýšené potřebě hojení tkání
- při veganské stravě
- při poruchách výživy - anorexii, bulímii                                                                                                                                            - při zvýšených ztrátách aminokyselin při různých střevních onemocněních (Crohnova choroba, celiakie)

Jednotlivé aminokyseliny lze pak brát při specifických potížích, které mohou souviset s jejich nedostatkem.

Kontraindikace užívání aminokyselin:
Lidé s ledvinovou či jaterní poruchou by neměli užívat jakékoliv aminokyseliny v čisté formě bez souhlasu lékaře. Aminokyseliny jsou též kontraindikovány při poruše metabolismu aminokyselin (např. fenylketonurii). Při užívání psychofarmak, L-dopy či hormonů je vždy vhodné se poradit s lékařem. Aminokyseliny též není vhodné užívat během těhotenství a kojení.

Související články

Kdy užívat aminokyseliny ve formě doplňků stravy

7.3.2018 00:01

Vědci hledají netoxickou léčbu rakoviny - nadějí by mohly být bílkoviny a tuky

28.2.2018 00:01

Aminokyseliny arginin a lysin a jejich vliv na opary

20.2.2018 00:01

Aminokyseliny arginin a lysin mají podle vědců stimulovat pocit sytosti

13.12.2017 08:01

Kdy je vhodné posilnit cévní stěny

15.6.2017 00:01

Sportovní výživa a suplementy

8.6.2017 00:01

Tajemství pylového zrnka

21.4.2017 00:01

Spirulina nebo chlorella?

20.4.2017 00:01

18 potravin na podporu růstu svalů

11.1.2017 00:01

Vitamíny a doplňky stravy zvyšují účinnost antidepresiv

8.9.2016 00:01

Vhodné potraviny nejen pro běžce

10.8.2016 00:01

Oříšky a semínka pro zdraví

12.7.2016 00:01

Podpořte růst svalů pomocí přirodní stravy

26.4.2016 00:01

Nástrahy fitness jídelníčků a zdroje bílkovin

7.1.2016 00:01

Jak zvýšit hladinu dopaminu ve vašem mozku

17.12.2015 00:01

Potravinové doplňky vhodné i pro seniory

15.12.2015 00:01

Jak zůstat stále ve formě

7.7.2015 00:01

Jak očistit ztučnělá játra pomocí jednoho prostého zdravé nápoje

5.6.2015 00:01

Kdy a jak doplnit železo

1.6.2015 00:01

jak si rychle vyrýsovat tělo stravou a cvičením

21.5.2015 00:01

Nejlepší rostlinné zdroje bílkovin a kolik bílkovin potřebujete

19.9.2014 00:01

Syrovátkový protein a vaše zdraví

11.9.2014 00:01

Potravinové doplňky pro sportovce

24.1.2014 00:01

Potraviny vhodné pro detoxikaci těžkých kovů

5.2.2013 00:01

Včelí pyl - zdroj živin pro dlouhověkost

25.7.2012 00:01

Quinoa - jeden z nejvíce zdravých zdrojů kompletních bílkovin

17.7.2012 00:01

Objevení endorfínů - tzv. hormonů štěstí

23.4.2012 00:01

Co dělá potravinové doplňky SOLGAR tak velmi speciální?

23.11.2011 00:01

Vitamíny pro konzumenty alkoholu

3.10.2011 00:01

Výživová hodnota vajec

21.9.2011 00:00

Doplňky výživy pro muže

3.2.2011 00:10

Kdy je vhodné užívat železo ve formě potravinového doplňku?

6.1.2011 00:00

Crohnova choroba a přírodní medicína

16.12.2010 00:00

Přírodní prostředky pomáhající při úzkosti

6.12.2010 00:00

Celiakie a doporučené potravinové doplňky

10.11.2010 00:00

Doplňky výživy vhodné v průběhu redukčních diet

29.10.2010 00:00

Cystická fibróza a přírodní medicína

14.10.2010 00:00

Bolesti svalů (fibromyalgie)

19.5.2010 00:00

Růstový hormon - elixír mládí?

7.5.2010 00:00

Měli byste užívat pravidelně multivitamín?

29.3.2010 00:00

Uvolňování růstového hormonu podporuje imunitu, regeneraci i hubnutí

9.2.2010 00:00

Strava v roli spalovače tuků

8.2.2010 00:00

Aminokyseliny důležité pro růst svalové hmoty a obnovu tělesných tkání

30.10.2009 00:00

Jak zvýšit počet, kvalitu a pohyblivost spermií

6.3.2009 00:00

Suplementy (potravinové doplňky) při posilování

8.10.2008 00:00

Úbytek (atrofie) svalové hmoty a myopatie

7.10.2008 00:00

Stimulace metabolizmu potravinami

18.9.2008 00:00

Mozkové nutriety

25.5.2007 00:00

Arginin s ornitinem pro lepší sex a plodnost

2.10.2006 00:00

Vliv růstového hormonu na nadváhu

21.9.2006 00:00

Formule pro zdravou pleť, nehty a vlasy

22.6.2006 00:00

Živiny, které brzdí růst rakoviny

23.3.2006 00:00

Jak získat zdravější vlasy

27.1.2006 00:00

DLPA pro kontrolu váhy a nálady

19.1.2006 00:00

L-arginin a L-ornitin - aminokyseliny nejen pro sportovce

14.12.2005 00:00

DLPA - aminokyselina pro dobrou náladu a snížení chuti k jídlu

9.12.2005 00:00

Mozkové nutrienty - smart drugs

2.9.2005 00:00

Obchodování s nemocemi

8.6.2005 00:00

Spirulina je nízkokalorická bomba

31.3.2005 00:00

Jak podpořit produkci serotoninu

5.11.2004 00:00

Jak se zbavit závislosti na cukru

6.1.2004 00:00

Potřeba bílkovin v dětském věku

29.7.2003 00:00

Užitečné aminokyseliny

2.6.2003 00:00

Kdy užívat juku?

12.2.2003 00:00

DL-fenylalanin proti chronické bolesti a depresi

13.12.2002 00:00

DL- PA - přirozené potlačení chuti k jídlu

11.11.2002 00:00

Stravou proti depresím

23.1.2002 00:00

Bílkoviny musí být kompletní

2.7.2001 00:00

Jak bojovat proti oparům

12.7.2000 00:00

Recept na dobrý noční spánek

5.4.2000 00:00

Hojnost, lesk a barva našich vlasů

29.2.2000 00:00

Zdroje bílkovin

22.2.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *