Měli byste užívat pravidelně multivitamín?

29.3.2010 00:00
Vitamíny

Pokud spadáte do některé z následujících kategorií, jste vhodnými kandidáty na užívání multivitaminového doplňkového přípravku.

 

Jíte málo ovoce a zeleniny?

Potravinový doplněk nikdy nenahradí stovky živin v čerstvém ovoci a zelenině, může však zabraňovat nedostatku vitaminů a minerálních látek. Užívejte multivitaminový přípravek a zároveň začněte postupně přidávat zeleninu a ovoce do každodenního jídelníčku. Optimální situace nastává tehdy, když je zelenina významnou součástí téměř každého jídla.

Vyhýbáte se mléčným výrobkům?

Můžete konzumovat vápníkem obohacené ovocné šťávy nebo sójové mléko, stejně ale váš denní příjem vápníku pravděpodobně nedosáhne potřebných 1000-1500 mg. Pokud máte při pití obyčejného mléka zažívací obtíže, vybírejte si výrobky ze skupiny kysaných mléčných produktů. K tomu můžete přidat ještě 500 mg vápníku v tabletách.

Jste vegetarián?

Pak potravinové doplňky můžete, ale nemusíte potřebovat, záleží na tom, jak přísnou dietu držíte a jak hluboké jsou vaše nutriční znalosti. Pokud vůbec nejíte potraviny živočišného původu, trpíte s velkou pravděpodobností nedostatkem vitaminu B12 a zinku ? v tomto případě užívejte multivitaminový přípravek. Nejíte-li mléčné výrobky, věnujte pozornost předchozímu odstavci.

Kouříte?

Kuřáci potřebují více vitaminu C, protože jejich organismus musí bojovat s potenciálně rakovinnými účinky kouření. Pozor! Organismus si nemůže uložit vitamin C do zásoby, proto je nutné jej přijímat denně. Pokud váš jídelníček neobsahuje hodně potravin s vysokým obsahem vitaminu C, užívejte ho 250-500 mg denně.

Jste vystaveni cigaretovému kouři?

Studie ukazují, že vdechování cigaretového kouře snižuje hodnoty vitaminu C v krvi, i když ne tolik jako kouření samotné. Pro pasivní kuřáky neplatí žádná doporučení, pro jistotu se však řiďte doporučeními pro kuřáky.

Držíte často redukční diety?

Při nutnosti snížit množství energie (jídla) lze jen velmi těžko dosáhnout doporučených denních dávek vitaminů, minerálních a dalších důležitých látek. Vitaminový doplněk je bez diskuse nutností.

Patříte mezi ženy, které by mohly v nejbližší době otěhotnět?

Pokud ano, měla byste užívat 400mikrogramů kyseliny listové denně. Je jedním z vitaminů skupiny B a pomáhá předcházet vrozeným vývojovým vadám plodu, jako jsou například rozštěpy páteře. Biologická využitelnost kyseliny listové může být u některých chorob nižší. Organismus si tvoří jen velmi malé zásoby tohoto vitamínu, pokud je  pak jeho příjem na velmi nízké úrovni, vznikne brzy takzvaná megaloblastická anémie. Proto je lepší přijímat tento vitamin v lehkém nadbytku.

 Je vám více než 60 let?

Po šedesátce se může schopnost vstřebávat některé vitaminy ze stravy snižovat, protože žaludek už nemusí produkovat tolik kyselin. Zároveň však roste potřeba některých živin, například vitaminu D a B6.  Mnoho lidí nad 60 let má určité potíže se vstřebáváním vitaminu B12 ze stravy; pokud mezi ně patříte, lékař vám předepíše doplněk. Vitamin B12 je důležitý pro správnou funkci imunitního systému a jeho nedostatek se může podílet na vzniku depresí a nepříznivě ovlivňovat schopnost soustředění a paměť. Potřeba vitaminu D vzrůstá s věkem a jeho nedostatek vážně narušuje imunitu. Vitamín D je důležitý pro hospodaření s vápníkem. Kromě toho, že je přijímán z potravy (ryby, vejce, sýry), se vitamin D v těle tvoří působením UV záření.  Nezanedbávejte proto pobyt v přírodě, nebo alespoň choďte na procházky.

Užíváte pravidelně léky?

 Mnohá léčiva ovlivňují vstřebávání nebo udržování hladiny některých vitaminů. Užíváte-li pravidelně léky, poraďte se se svým lékařem o zařazení potravinového doplňku. Pozor zejména na:

- antihypertenziva - léky, které snižují krevní tlak;

- antikonvulziva - léky nutné při léčbě epilepsie;

- antacida - léky proti překyselení žaludku;

- léky snižující hladinu cholesterolu;

- diuretika - léky, které odvodňují (při chorobách srdce);

kortikoidy - používají se při řadě závažných chorob (astma, poruchy imunitního systému);

- laxativa - projímadla, při úporné zácpě. Namísto projímadel je lepší používat doplňky na bázi vlákniny, které zvětšují objem stolice a nejsou návykové;

- kontraceptiva - hormonální antikoncepce rovněž zvyšuje potřebu vitaminů, zejména antioxidačního vitaminu C.

Pijete hodně alkoholu?

Alkohol vyčerpává téměř všechny živiny, zejména vitaminy skupiny B, proto je užívání multivitaminu namístě. Potíž je v tom, že alkoholismus narušuje normální metabolismus některých vitaminů; například vitamin A se do některých tkání nedostane a do jiných putuje ve větším množství, přičemž vyšší dávky by mohly být pro některé orgány toxické. Nejlepší je vyhledat pomoc a přestat s pitím. Vitaminy mohou poškození organismu pouze zpomalit, nikoli napravit.

Trpíte anémií?

Příčinou anémie je někdy nedostatek železa, vitaminu B12 nebo kyseliny listové.

Zdroj: Pečujeme o své tělo, nakladatelství Reader´s Digest Výběr

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

To je všechno hezké, jenomže pokud má tělo pozastavenu schopnost...
mysa  |  30.3.2010 09:12

článek o laťku výše popisuje tento skvělý "multivitamín"....
Eva  |  28.6.2010 21:16

Celá doktorka.cz je jen o reklamě, nic divného. Jen je zvláštní, že...
Granvin  |  30.6.2010 00:38

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *