Nepřátelé vitamínů a minerálů

10.1.2002 00:00
Vitamíny

Co vše okrádá náš organismus o cenné vitamíny a minerály a jak se tomu bránit?

Častá konzumace alkoholu:
narušuje vstřebávání vitamínů skupiny B včetně kyseliny listové, ničí vápník, hořčík a vyvolává zvýšenou potřebu organismu na cholin, inositol, bioflavonoidy (rutin) a vitamín C, který je potřebný na vyloučení alkoholu z krve

Časté pití kávy a jiných kofeinových nápojů:
likviduje naše zásoby vitamínu B1 a zvyšuje vylučování železa, vápníku a draslíku močí

Kouření:
zbavuje tělo vitamínu E i vitamínů B komplexu;kadmium působí proti zinku; zvyšuje výrazně potřebu vitamínu C a selenu, které neutralizují jedy vdechované cigaretami a beta-karotenů pro prevenci rakoviny plic

Užívání hormonální antikoncepce:
ničí především vitamíny skupiny B, snižuje hladinu zinku v krvi, podporuje vylučování hořčíku a způsobuje vyšší potřebu vitamínů A, C, E a selenu pro udržování hladiny cholesterolu v normě

Práce u počítače:
spaluje vitamín A

Pobývání v prostoru s zářivkami:
spaluje vitamín A

Sledování televize:
spaluje vitamín A

Užívání léků:
acylpyrin likviduje vitamín C, kyselinu listovou, bioflavonoidy (rutin) a je nepřítelem draslíku
močopudné léky (diuretika) snižují hladinu draslíku v krvi
léky proti průjmům snižují hladinu draslíku v krvi
kortikoidy snižuje hladinu draslíku v krvi, narušují vitamín C
analgetika (léky proti bolesti) způsobují nedostatek hořčíku
antihistaminika narušují vitamín C
antibiotika ničí rpodukci vitamínů B a K ve střevech
tablety na spaní narušují vitamín C, bioflavonoidy a vitamíny B
penicilin, tetracyklin a léky proti srdečním onemocněním zhoršují vstřebávání minerálů včetně vápníku

Stres:
likviduje vitamíny B komplexu

Život ve velkoměstě či znečištěném životním prostředí:
zvyšuje potřebu vitamínu C a D, B komplexu,vlákniny a pektinu, vápníku, hořčíku a zinku

Konzumace sladkostí, bílého cukru a bílého pečiva:
způsobuje nedostatek vápníku, chrómu, zinku, selenu a vitamínů skupiny B, snižují schopnost organismu využívat fosfor a vápník a vstřebávání hořčíku

Pití chlorované vody:
vyžaduje zvýšený příjem E vitamínu

Pokud tedy užíváte léky, holdujete alkoholu, kofeinu, žijete ve velkoměstě, pracujete u počítače v kanceláři se zářivkami či trpíte pravidelným stresem, měli byste se snažit do těla doplňovat vitamíny a minerály ze zdravé nerafinované stravy a popřípadě též kvalitními potravinovými doplňky bez barviv a konzervačních látek.

Připravované související články:
Přírodní zdroje vitamínů
Přírodní zdroje minerálů

Autor: mk

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Tak to už bych asi dávno měla bejt mrtvá a většina lidí se mnou,...
Eve  |  17.1.2009 22:16

Vitamínů je v naší současné stravě velmi málo. Proto také stále...
 |  18.1.2009 09:40

www.biocoffe.dxneurope.eu
www.biocoffe.dxneurope.eu  |  11.11.2009 16:18

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *