Vápník není pouze v mléku

7.1.2001 00:00
Vitamíny

Existuje plno lidí, kteří nemají rádi mléko či dokonce trpí nesnášenlivostí laktózy čili mléčného cukru. V takových případech se někdy objevují obavy z nemocí, které se vyskytují při nedostatku vápníku ve stravě - tj. z nadměrné kazivosti zubů, měknutí a řídnutí kostí. Avšak ani lidé, kteří nepřijímají žádné mléčné výrobky, nemusí trpět nedostatkem vápníku, když zajistí jeho přísun z jiných zdrojů.

Používáme výrobky z kozího a ovčího mléka, sójového mléka, která bývá obohaceno vápníkem. Z nemléčných zdrojů najdeme vápník v máku, luštěninách, sardinkách, lískových oříškách, mandlích, sóje, špenátu, ovesných vločkách, černém chlebu.

Nejsou to zdroje zanedbatelné. Kupříkladu šlehačka obsahuje 80 mg vápníku ve 100 g, smetana 106 mg. V máku najdeme 1400 mg, v sardinkách 350 mg, v lískových oříšcích 300 mg vápníku ve 100 g. Pokud máme člověka, kde předpokládáme větší nebezpečí možnosti řídnutí kostí, lze použít i některé preparáty obsahující vápník. Naše lékárny nabízejí nepřeberné množství potravních doplňků. Vždy by se však mělo jednat o vápník z organických zdrojů.

Aby nedocházelo k onemocněním spojeným s nedostatkem vápníku je dobré vyhnout se nadměrné konzumaci kyselinotvorných potravin ( cukr, bílá mouka, káva, coca-cola, maso), protože při překyselení organismu dochází k uvolňování vápníku z kostí a zubů, jelikož je použit v tzv. nárazníkovém systému k neutralizaci nadměrné kyselosti.

Autor: mk

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Souhlasím s tebou, vápník je třeba také v mase a nemusím jíst...
adam  |  6.11.2011 21:30

Je mi 30 a nemam jedinou plombu nebo kaz...Nepovazuju to za az takovou raritu...
Eva  |  16.1.2013 15:08

A co s tím chceš dělat?
?  |  17.1.2013 08:12

Výborná Doktorka.cz
Barbora  |  3.2.2013 21:33

Pijte mléko, jezte vápník, bude vám stát jako krápník
!  |  3.2.2013 22:19

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *