Vitamín K2: Použití a výhody

18.11.2015 00:01
Vitamíny

Vitamín K2 je zásadní vitamín, o kterém mnoho lidí nikdy neslyšelo. Je smutné, že tato základní živina je často přehlížena, i když je důležitá ve všech fázích života, nikoliv pouze pro novorozence a těhotné maminky. Ostatní vitamíny a minerály, jako například vitamín D, hořčík, vápník si získaly pozornost, kterou si zaslouží, ale K2 je často ignorován, což může mít neblahé následky.

Co je to Vitamín K2?
Vitamín K je vitamín rozpustný v tucích, který je důležitý pro srážení krve a který je prospěšný pro zdravé srdce, kosti a imunitní systém.

Existuje několik různých forem vitamínu K, zejména K1 a K2, které působí jinak v těle:

Vitamin K1- (nebo fylochinon) je přirozená forma, která se nachází v listové zelenině a kopřivách.Využívá se v játrech pro správnou srážlivost krve.

Vitamin K2- (nebo menachinon) je lépe stravitelná forma vitamínu K nacházející se v některých fermentovaných potravinách a doplňcích stravy. Využívá se v měkkých tkáních a je užitečný pro kosti, srdeční tkáně a další.

Vitamin K3- (nebo menadion) je syntetická forma vitaminu K. To je obvykle ten, který se píchá kojencům při narození a některé studie prokázaly potenciální toxicitu této formy.


Která forma je nejlepší
Vitamin K1 se nachází v listové zelenině, i když pouze malé množství je skutečně absorbováno do organismu. Ve skutečnosti, odborníci naznačují, že pouze 10% z vitaminu K1 v listové zelenině je využitelných pro organismus.
Vitamin K2 se nachází ve fermentovaných mléčných výrobcích krav krmených čerstvou trávou a v některých zkvašených potravinách (jako je natto). K2 je produktem fermentace a je vytvořen některými bakteriemi. Obecně platí, že fermentované potraviny obsahují poměrně menší množství K2 (ve srovnání s K1 v listové zelenině), avšak je více vstřebatelnější.


Zajímavé je, že studie ukázaly velký zdravotní a kardiovaskulární přínos vitamínu K2, ale téměř žádný vliv K1. Vitamín K1 je nutný pro řádné srážení krve a je metabolizován v játrech, zatímco K2 má výhody pro kosti a kontroluje správné využití vápníku. Ve skutečnosti je užitečné uvažovat o těchto vitamínech jako o dvou samostatných živinách s různými účely.


Existuje také mylná představa, že tělo může přeměnit K1 na K2. Výzkum ukázal, že ve skutečnosti, zatímco některá jiná zvířata mohou účinně převést K1 na K2, lidé potřebují potraviny nebo doplňkové zdroje K2 pro dobré zdraví.
Chris Kresser vysvětluje, proč konverze K1 na K2 není účinná u lidí:Dříve se chybně věřilo, že střevní bakterie jsou nejvýznamnější pro vitamín K. Nicméně většina důkazů odporuje tomuto názoru. Většina z vitamínu K2 vyrobeného ve střevě jeuložena do bakteriální membrány a není k dispozici pro absorpci. Takže je pravděpodobné, žestřevní výroba K2 jen málo příspívá k hladině vitamínu K.


Máme nedostatek vitamínu K ?

Odhaduje se, že více než polovina dospělé populace má nedostatek vitaminu K.Projevy nedostatku vitaminu K se mohou manifestovat ve vážnějších problémech jako jsou kardiovaskulární choroby, úbytek kostní hmoty, tvorba zubního kazu nebo se mohou projevit menší symptomy jako snadná zranitelnost, silná menstruace, krvácení z nosu.Ti, kdo mají zažívací potíže nebo mají v anamnéze užívání antibiotik jsou nejvíce ohroženi těmito problémy.
Obecně platí, že by to byl dobrý nápad získávat dostatečné množství vitamínu K1 a K2 ze stravy a z doplňků stravy, i když K2 je nejvíce studována a efektivní pro účinky uvedené  níže.
Dále v tomto článku budou používány termíny “vitamín K“ a “K2“ s odkazem na K2 formu vitamínu K.

Proč vlastně je vitamín K tak důležitý ?

1. Pro zdravé kosti

Výzkum ukázal, že Vitamín K2 je jednou z nejdůležitějších živin pro dlouhodobé zdraví kostí a že je ještě důležitější než vápník.K2 je potřebný pro navázání vápníku a dalších minerálů do kostní matrix pro posílení kostí (a ne aby zůstaly v měkké tkáni, kde může dojít k vápenatění na nesprávných místech).Ve skutečnosti studie ukázaly, že vitamin K je účinný nejen při zastavení ztráty kostní hmoty u lidí s osteoporózou, ale potenciálně i při ústupu osteoporózy. Tento stejný výzkum zjistil, že dochází až k 80% snížení zlomenin u pacientů s osteoporózou při užívání K2 doplňku.

2. Pro zdraví srdce

Ke kalcifikaci tepen může dojít, když člověk konzumuje příliš mnoho vápníku bez potřebných spolufaktorů v těch správných poměrech: hořčík, vitamín K2 a vitamín D3.Kniha Paradoxvitamínu K a vápníku podrobně popisuje, jak je vitamín K je potřebný k uvedení vápníku do kostí a dalších potřebných míst v těle a jehoodvedení z měkkých tkání, tepen a srdce. Hořčík je pro tento proces také důležitý.Bez K2, D3 a hořčíku je vznik kalcifikací pravděpodobnější.Je důležité si uvědomit, že výzkum ukazuje pouze na kardiovaskulární prospěch  K2 a ne K1. Ve skutečnosti Rotterdamova studie zjistila, že ti, kteří měli nejvyšší  příjem K2 z potravy nebo doplňků stravy,  měli nejnižší riziko kalcifikace tepen, a nejnižší riziko vzniku nebo úmrtí na kardiovaskulární onemocnění.S drastickým vzestupem srdečních onemocnění v posledních desetiletích, se vitamin K  stává stále důležitějším tématem.

3. Pro orální zdraví

Orální zdraví je životně důležité pro celkové zdraví a vitamin K je důležitý pro zdraví ústní dutiny. Ve skutečnosti vitamín K byl jedním z vitamínů, které Dr. Weston A. Price zjistil jako zásadní pro remineralizaci zubů a prevenci zubního kazu.Vitamín K lze využít k remineralizačnímu procesu, který pomůže zvrátit male kazy.

4. Chcete-li snížit výskyt křečových žil

Stejná akce, která dělá vitamín K prospěšný pro zdravé kosti, může být též užitečná pro ty, kteří trpí křečovými žilami.
Výzkum na lidech je stále ještě v raném stádiu, ale již víme, že vitamín K je potřeba pro výrobu MGP (matrixový GLA protein), který pomáhá vyhnout se kalcifikacím v tepnách. Stejný protein pomáhá také zastavit kalcifikace v žilách, protože vápník určený pro kosti je zaveden do kostí a nehromadí se v tepnách a žilách.Předběžná studie zveřejněná v Journal of Vascular Research zjistila, že vitamín K2 byl nezbytný pro zvrácení chemických změn a vyhnnutí se nebo zbavení se křečových žil. Je zapotřebí další výzkum, ale protože Vitamin K má i mnoho dalších výhod, stojí za vyzkoušení pro ty, kteří zápasí s křečovými žilami.

5. Chcete-li snížit riziko rakoviny

Existuje několik dobře zdokumentovaných studií, které ukazují na vzájemný vztah mezi vyšší spotřebou vitaminu K a nižším rizikem některých druhů rakoviny:

o Evropská kohortová studie ukázala, že K2 může snížit riziko rakoviny prostaty o 35%
o Navazující studie prokázala 63% snížení rizika rakoviny prostaty u pacientů s nejvyšším příjmem vitaminu K vs. s nejnižším příjmem.
o Studie z roku 2003 ukázala přínos K2 při zpomalení růstu rakoviny plic a leukemických buněk. Je také prokázáno, že snižuje riziko a zastavuje růst hepatocelulárního karcinomu, nebezpečného druhu rakoviny jater.
o Oslabuje schopnost nádorových buněk stimulovat růst nádoru
o Zastavuje proliferaci rakovinných buněk
Life Extension Magazine oznámil, že: laboratorní studie ukazují obrovský potenciál vitaminu K I u mnoha jiných typů rakoviny. Vitamin K2 určité druhy lidských leukemických buněk přeměňuje na běžné bílé krvinky. V buňkách některých mozkových nádorů, rakoviny žaludku a u kolorektálního karcinomu, vitamin K zastavuje reprodukční buněčný cyklus a vyvolává apoptózu. Vitamin K také spouští DNA degradující protein, který rakovinné buňky normálně potlačují; čímž se zabrání nádorovým buňkám, aby se účinně samy opravily.Je určitě potřeba další výzkum, ale již tyto počáteční studie ukazují, že vitamín K může být efektivní (a levnou) možností pro budoucnost léčby rakoviny.

6. Pro zdraví mozku

Fascinující nový výzkum ukázal, že stejný proces, který umožňuje vitamínu K být užitečný pro prevenci vápenatění tepen a svalových tkání, může také být přínosem pro ochranu mozku před Alzheimerovou chorobou a dalšími nemocemi.Teorie stručně řečeno říká, že vitamín K pomáhá zabránit přebytku vápníku v organismu (včetně mozku). Přebytek vápníku v mozku stojí za některými poškozeními u Alzheimerovy choroby.Další studie se zaměřila na dietní příjem vitamínu K u pacientů s časným stádiem Alzheimerovy choroby, a zjistila, že ti s diagnózou Alzheimerovy choroby měli podstatně méně vitamínu Knež lidé v kontrolní skupině.

7. Dlouhověkost

Nyní víme, že vitamin K ovlivňuje 16 GLA-proteinů v těle. To je jeden z důvodů, proč studie shodně prokázaly inverzní vztah mezi hladinou vitaminu K a mortalitou ze všech příčin. Jinými slovy, čím vyšší hladina vitamínu K, tím menší je pravděpodobnost, že člověk zemře. Ve skutečnosti, poslední studie ukázala, že lidé s nejvyšším příjmem měli o 36% menší pravděpodobnost úmrtí z různých příčin, než ti s nejnižším příjmem.
Samozřejmě, že všechny výše uvedené zdravotní účinky ukazují, proč může mít vitamín K takový vliv na mortalitu tím, že sníží riziko úmrtí z hlavních příčin, jako je ateroskleróza, osteoporóza, cukrovka a rakovina.
Nedostatečná srážlivost krve byla považována za hlavní příznak nedostatku vitaminu K. Nicméně vědci zjistili, že můžete mít dostatek vitamínu K na podporu zdravé krevní srážlivosti, ale přitom nedostatek vitamínu K pro to, aby aktivoval GLA-proteiny potřebné pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění, osteoporózy, diabetu a rakoviny. Naštěstí, studie ukazují, že suplementace vitamínem K může významně zvýšit množství aktivovaných Gla-proteinů v tkáních bez nadměrné aktivace koagulačních proteinů.

8. Syntéza dalších živin

Vitamín K je potřebný pro správnou syntézu vápníku (spolu s hořčíkem), ale je třeba také být v rovnováze s Vitamínem D3.  K2 a D3 pracují synergicky pro mnoho aspektů zdraví. Ve skutečnosti vápník, hořčík, K2 a D3 spolupracují v rovnováze. Užíváním příliš mnoho D3 může vést k nedostatku hořčíku bez doplňování hořčíku. Užívání příliš mnoho vápníku může způsobit nedostatek hořčíku nebo vést k přílišné kalcifikaci.Vitamin D pomáhá vstřebávat vápník, ale K2 pomáhá dostat ho do kostí a hořčík pomáhá zajistit, že se tam dostane efektivně.

9. Zdraví kůže a Anti-Aging

K2 je prospěšný pro zdraví pokožky a působí proti stárnutí. Stejně jako zabraňuje vápenatění tepen, žil a měkkých tkání, pomáhá zabránit nahromadění vápníku v elastinu kůže. Z tohoto důvodu může K2 pomoci udržet pokožku pružnou a zabránit vytváření vrásek. Výzkum z roku 2011 ukázal, že ženy s rozsáhlými vráskami mají  pravděpodobně též nízkou hmotnost kostí. Další výzkumy ukázaly, že japonské ženy mají méně vrásek než ženy z jiných kultur zřejmě díky obsahu Natto (fermentované sóji s vysokým obsahem K2) ve stravě.


Jak testovat deficit K2?

Můžete měřit K1 a K2 v séru, stejně jako můžete měřit D3, ale bohužel to není extrémně přesné, protože K1 je uchováván v játrech a má krátký poločas (asi 4 hodiny). V podstatě, je testované sérum odhalí pouze hladiny vitaminu K od příjmu potravy v posledním dni. K dispozici je pokročilejší test, nazvaný enzymatický imunitní test (ELISA), který testuje přítomnost MGP. První zprávy o tomto testu ukázaly, že téměř 100%testovaných lidí mělo nedostatečné hladiny. Lékař, který vyvinul test, doktor Schurgers naznačuje, že téměř každý by mohly těžit z navýšení dietního a doplňkového příjmu K1 a K2.

Jak užívat...

Vzhledem k tomu, že nejsou známy žádné vedlejší účinky konzumace K2, a to i při vysokých dávkách, někteří odborníci doporučují až 500mcg za den.Tyto vysoké dávky je třeba užívat pod vedením lékaře, aby se ujistil, že kofaktory (D3, vápník a hořčík) jsou udržovány ve správné hladině.Samozřejmě, protože K2 je v tuku rozpustný vitamin, tak je důležité se poradit s lékařem, než začnete s jeho užíváním zvláště ve vysokých dávkách a pokud jste těhotné a kojící.


Potravinové zdroje vitamínu K

Potravinové zdroje K1: Kapusta, Sušená bazalka, Jarní cibulka, Brokolice, Růžičková kapusta, Chřest, Hlávkové zelí, Okurky, Sušené švestky, Většina listové zeleniny


Potravinové zdroje K2: Natto ze sojového sýra (nejlepší zdroj), Máslo od krav pasoucích se na trávě, Sýr od krav pasoucích se na trávě, Žloutky, Kuřecí játra, Hovězí maso krav pasoucích se na trávě, Kuřecí ,  Fermentovaný olej z tresčích jater

Sečteno podtrženo

Vitamin K2 je životně důležitá živina a její rozšířený nedostatek by mohl souviset s rychlým růstem zdravotních problémů, které vidíme v moderní společnosti.


Zdroj: http://wellnessmama.com/54423/vitamin-k2-uses-and-benefits/

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

je to trapné... ¨
Tomáš Kanka  |  13.4.2016 11:16

je to trapné... ¨
Tomáš Kanka  |  13.4.2016 11:16

je to trapné... ¨
Tomáš Kanka  |  13.4.2016 11:16

je to trapné... ¨
Tomáš Kanka  |  13.4.2016 11:16

je to trapné... ¨
Tomáš Kanka  |  13.4.2016 11:16

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *