Vitamín D zřejmě zabraňuje rakovině prsu

25.3.2004 00:00
Vitamíny

Více vitaminu D může pomoci v obraně proti rakovině prsu. Vědci z Birminghamské univerzity a nemocnice sv. Jiří v Londýně totiž zjistili, že prsní tkáň obsahuje enzym, který aktivuje vitamin D.

Hladina enzymu se přitom zvýšila při výskytu nádoru. Z toho lze usuzovat, že vitamin D je vítaným pomocníkem v boji proti šíření rakoviny.

Dříve se předpokládalo, že aktivní forma vitaminu D (kalcitriol), který je účinnou protirakovinnou látkou, vzniká pouze v ledvinách. Podle vědců je lokální "továrna" na výrobu vitaminu součástí přirozené imunní reakce prsu na nádor.

Právě nedostatek vitaminu D je možná příčinou růstu počtu případů rakoviny prsu v mnoha zemích. Největším zdrojem vitaminu D je přitom vystavení těla slunečnímu záření. "Vystavení se slunci je nejúčinnější způsob výroby vitaminu D v našem těle," říká vedoucí vědeckého týmu Martin Hewison.

Populační studie už dříve naznačovaly, že vyšší hladiny vitaminu D mohou přispět k menšímu výskytu rakoviny prsu, což bylo pozorováno v oblastech se slunečným podnebím jako je například Středomoří.

Ženy, které žijí v "zamračených" zemích, jakou je například Velká Británie, bohužel nemají světla dostatek, na druhou stranu přehnané opalovaní je, jak známo, rovněž riskantní, upozorňují vědci.

"Možná právě nastal čas, abychom se zamysleli, jak vylepšit náš jídelníček posílením potravin s obsahem vitaminu D," prohlásil Hewison. Vitamin D obsahují například obilniny nebo rybí tuk. Příliš velké množství vitaminu D ovšem může narušit hladinu fosfátů a vápníku v těle. Doporučená denní dávka je kolem pěti mikrogramů.

Podle vědců bude ještě třeba úlohu vitaminu D při potlačování rakoviny prsu potvrdit dalšími výzkumy.

Zdroj: ČTK

Související články

Vitamín D, sluneční světlo a mladá pleť

22.11.2006 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

např:tučné ryby, olivy,tím pádem olivový olej,mléčné výrobky-málo,...
berenyka  |  24.5.2007 07:49

Jakoukoliv diskuzi o rakovině čtu, tak tam paní Nováková píše o...
Katka  |  5.6.2007 09:20

Tak jako ta chemoterapie-ale zato bezva kšeft
 |  5.6.2007 09:45

Vitamín D je obsažen v rybách a obilninách
IVA  |  13.7.2007 11:16

Ne přátele proti rakovině zabírá jen e jen zinek.A když už je tak zase...
Jana  |  13.7.2007 13:26

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *

reklama
reklama

reklama

Poslední aktivní témata diskuse

Jak překonat následky nevěry - komentáře

Komentářů: 154 | Poslední komentář: 17.5.2012 12:31

Jak zjistim ze me podvadi

Komentářů: 229 | Poslední komentář: 17.5.2012 11:53

Kněz a žena ...

Komentářů: 2825 | Poslední komentář: 17.5.2012 11:44

Znecitlivující gel na penis

Komentářů: 57 | Poslední komentář: 17.5.2012 11:40

Muž v dámských botách

Komentářů: 554 | Poslední komentář: 17.5.2012 11:14


Posílání novinek

Nechte si posílat novinky o dění na našem serveru.

Kyselina hyaluronová
   
Kde jste: Hlavní stránka > Vitamíny > Vitamín D zřejmě zabraňuje rakovině prsu

registrace | přihlásit se