Zdraví prospěšné omega 3 mastné kyseliny

28.2.2006 00:00
Vitamíny

Omega-3 karboxylové (obecněji mastné) kyseliny jsou nezbytné kyseliny potřebné od početí přes těhotenství a dětství a nepochybně i během celého života. Nejbohatším zdrojem dvou hlavních karboxylovych kyselin DHA (dokozahexaenová kyselina) a EPA (eikozapentaenová kyselina) ve stravě jsou olejnaté ryby, jako například tuňák, losos, makrela apod. Pokud jich chceme mít dostatek, měli bychom konzumovat minimálně jednu olejnatou rybu každý týden, ale existuje mnoho lidí, kteří rybu vůbec nikdy nejedli, natož nějaký olejnatý druh. Tito lidé riskují, že budou mít těchto základních živin nedostatek.

Obvyklé příznaky pak jsou:
  • drsná suchá pokožka s chloupky bez života a křehké nehty
  • alergické sklony, jako například ekzém, astma a senná rýma
  • šeroslepost a citlivost na jasné světlo
  • nízká koncentrace a odreagování se
  • sklon k depresi a prudkým změnám nálad

    Tyto karboxylové kyseliny jsou mimořádně důležité pro vývoj, ale v ohrožení je i plod, pokud jich má matka v těhotenství nedostatek. Studie ukázaly, že požadavky na DHA u těhotných žen a vyvíjejícího se plodu jsou zejména v posledních třech měsících těhotenství vysoké. Jelikož naše strava v posledních padesáti letech zahrnuje stále méně ryb a vnitřností, jako jsou například játra a ledvinky - další bohaté zdroje DHA - snížil se náš denní příjem DHA o téměř 50 °/o. Odhaduje se, že denní dávka v běžné britské stravě obsahuje méně než polovinu doporučeného množství.

    Vývoj plodu při nedostatku esenciálních karboxylových kyselin může být narušen do té míry, že dochází k nedostatečnému vývoji mozku a imunitního systému a přípádně následné hormonální nerovnováze. Takové děti mohou trpět dyslexií, dyspraxií a nedostatkem pozornosti v důsledku hyperaktivity. Zmíněné problémy často zlepšují doplňky s rybím tukem podávané těmto dětem, jak bylo nedávno diskutováno v pořadu lorda Winstona na BBC 1 "Strava naší doby".

    Nejenže nepřijímáme dostatek karboxylových kyselin ve stravě, ale konzumací moderních jídel s vysokým obsahem ztužených tuků dochází k blokaci vstřebávání přijímaných karboxylových kyselin. Mladiství mezi 5 a 10% pak trpí vývojovými chorobami, což může vést k problémům s učením a špatným sociálním návykům.

    Zakladatel Institutu pro optimální výživu Patrick Holford připomíná, že karboxylové kyseliny primárně vytváří mořský fytoplankton. Malé rybky konzumující tento fytoplankton pak sežerou větší ryby, a ty zase žerou tuleni. Tuleně loví a jedí Eskymáci, čímž lze odůvodnit fakt, že navzdory vysokému obsahu tuku ve stravě netrpí srdečními chorobami. Karboxylové kyseliny nás chrání i před některými chorobami stáří, obzvláště srdečními. Takže, chcete-li zůstat zdraví, jezte Eskymáky!

    DHA a EPA jsou účinné v boji se srdečními chorobami, protože:
    a) snižují hladinu triglyeeridového tuku v krvi
    b) brání arytmiím srdce, které mohou vést k jeho zastavení
    c) snižují krevní tlak

    Dalším velkým problémem, který příznivě reaguje na zvýšený příjem karboxylových kyselin, je osteoartritida, protože tyto kyseliny zpomalují poškození chrupavek. Protože jsou důležité pro správnou funkci mozku, pomáhají při prevenci či nástupu Alzheimerovy choroby a jiných demencí (lidé, kteří minimálně jednou týdně jedí stravu z mořských živočichů nebo ryby mají o 34 % menší pravděpodobnost, že onemocní některou z těchto hrozných nemocí).

    Další dalekosáhlé účinky těchto kyselin vedou k snížení závažnosti a počtu záchvatů migrény, pomáhají stabilizovat srpkovitou anémii sužující mnohé africké populace a mají velmi významný všeobecný protizánětlivý účinek v různých částech těla.

    Tam, kde se v stravě těchto kyselin nedostává, máme možnost je doplňovat FLP Arctic-Sea Super Omega-3, přírodními rybími oleji s olivovým olejem, které mohou být ideální odpovědí.

    Jednou z nejběžnějších starostí okolo ryb a rybích tuků je obava, že mohou být kontaminované těžkými kovy, například rtutí, kterou stále víc a více znečišťujeme oceány. Arktický oceán byl tohoto rizika zatím ušetřen, takže výrobky firmy Forever Living jsou čisté a tuto neurotoxickou látku neobsahují.

    Jelikož doporučené množství bránící vzniku nedostatku je jedna kapsle třikrát denně se stravou domnívám se, že například v těhotenství lze bez obav brát i mnohem víc, řekněme až do devíti kapslí denně.

    Esenciální karboxylové kyseliny jsou životně důležité pro fyzické i mentální zdraví, od první jiskry v oku přes těhotenství, dětství, dospělost i za podzimu našeho života.

    Autor: Dr. Peter Atherton, MB.ChB., D.Obst. R.C.O.G., MJLC.GJ3. a člen Poradního sboru FLP UK
  • Tyto karboxylové kyseliny jsou mimořádně důležité pro vývoj, ale v ohrožení je i plod, pokud jich má matka v těhotenství nedostatek. Studie ukázaly, že Jelikož naše strava v posledních padesáti letech zahrnuje stále méně ryb a vnitřností, jako jsou například játra a ledvinky - další bohaté zdroje DHA - snížil se náš denní příjem DHA o téměř 50 °/o. Odhaduje se, že denní dávka v běžné britské stravě obsahuje méně než polovinu doporučeného množství.Vývoj plodu při nedostatku esenciálních karboxylových kyselin může být narušen do té míry, že dochází k nedostatečnému vývoji mozku a imunitního systému a přípádně následné hormonální nerovnováze. Zmíněné problémy často zlepšují doplňky s rybím tukem podávané těmto dětem, jak bylo nedávno diskutováno v pořadu lorda Winstona na BBC 1 "Strava naší doby".Nejenže nepřijímáme dostatek karboxylových kyselin ve stravě, ale konzumací moderních jídel s vysokým obsahem ztužených tuků dochází k blokaci vstřebávání přijímaných karboxylových kyselin. Mladiství mezi 5 a 10% pak trpí vývojovými chorobami, což může vést k problémům s učením a špatným sociálním návykům.Zakladatel Institutu pro optimální výživu Patrick Holford připomíná, že karboxylové kyseliny primárně vytváří mořský fytoplankton. Malé rybky konzumující tento fytoplankton pak sežerou větší ryby, a ty zase žerou tuleni. Tuleně loví a jedí Eskymáci, čímž lze odůvodnit fakt, že navzdory vysokému obsahu tuku ve stravě netrpí srdečními chorobami. Karboxylové kyseliny nás . Takže, chcete-li zůstat zdraví, jezte Eskymáky!a) snižují hladinu triglyeeridového tuku v krvi b) brání arytmiím srdce, které mohou vést k jeho zastavení c) snižují krevní tlakDalším velkým problémem, který příznivě reaguje na zvýšený příjem karboxylových kyselin, je , protože tyto kyseliny zpomalují poškození chrupavek. Protože jsou důležité pro správnou funkci mozku, (lidé, kteří minimálně jednou týdně jedí stravu z mořských živočichů nebo ryby mají o 34 % menší pravděpodobnost, že onemocní některou z těchto hrozných nemocí). Další dalekosáhlé účinky těchto kyselin v různých částech těla.Tam, kde se v stravě těchto kyselin nedostává, máme možnost je doplňovat , které mohou být ideální odpovědí.Jelikož doporučené množství bránící vzniku nedostatku je jedna kapsle třikrát denně se stravou domnívám se, že například v těhotenství lze bez obav brát i mnohem víc, řekněme až do devíti kapslí denně.Esenciální karboxylové kyseliny jsou životně důležité pro fyzické i mentální zdraví, od první jiskry v oku přes těhotenství, dětství, dospělost i za podzimu našeho života.Autor: Dr. Peter Atherton, MB.ChB., D.Obst. R.C.O.G., MJLC.GJ3. a člen Poradního sboru FLP UK

    Přehled komentářů

    zobrazit všechny komentáře 

    hej, dolezite su, ale co maju robit ludia s vaznymi alergiami na ryba a...
    liunka  |  27.4.2008 19:49

    brát vitaminy
    jura  |  27.4.2008 21:49

    Moje rec! Nedam na omegu 3 dopustit, nejen jako prevenci srdcene cevnich...
    Ivana  |  4.9.2010 12:15

    Já beru Omega-3komplex od nutrilite(aktivní složky EPA a DHA)
    Marcela  |  4.9.2010 12:50

    Používejte OK Omega3 Complete-novinka české výroby....
    dkl  |  19.7.2011 11:39

    zobrazit všechny komentáře

    Přidat komentář

     
    * *