Podle nových výzkumů příliš vápníku škodí

Kalcium obecně patří mezi nejprodávanější doplňky stravy, mnoho let jsme byli vychováváni reklamou, že je dobré brát vápník, a tím zlepšíme kvalitu nehtů, vlasů, zubů, zabráníme esteoporóze a dalším problémům. Podle posledních studií se ale prokázal opak ? kdo používá příliš kalcia v podobě potravinových doplňků, má zvýšené riziko srdečního infarktu a ledvinových kamenů!

Dle expertů jsou tu určité signály, že bychom neměli brát kalcia příliš mnoho. „Ročně utratíme miliony korun za potravinové doplňky obsahující vápník v naději, že odvrátíme osteoporózu, která děsí mnoho starších žen i některé muže. Přitom pro dostatek vitamínu D stačí přirozená strava bohatá na zeleninu a ořechy a dostatečný pobyt na čerstvém vzduchu a na slunci,“ říká MUDr. Petr Janský, předseda Pracovní skupiny Kardiovaskulární farmakoterapie České kardiologické společnosti a pokračuje: “Klíčem k pevnosti kostí jsou celoživotní cvičení a dostatečný příjem vitamínu D. Není tedy třeba příliš navyšovat příjem samotného vápníku. Například paradoxně nejvyšší výskyt zlomenin je v zemích s největší spotřebou mléka.“ 

Na opatrnost při užívání potravinových doplňků obsahujících vápník a souvislost se zvýšeným rizikem infarktu upozorňují i švýcarští a němečtí vědci*. Sabine Rohrmann, PhD, odborná asistentka na katedře chronických onemocnění na univerzitě ve švýcarském Curychu a její tým sledovali 11 let 24 tisíc mužů a žen. Ti, kteří užívali potravinové doplňky obsahující vápník, měli o 86 % vyšší riziko infarktu než ti, kteří je neužívali vůbec. Přesto byl počet infarktů ve sledovaném období poměrně nízký, postihl 354 lidí. I když vědci našli souvislost mezi užíváním kalciových potravinových doplňků a srdečním infarktem, studie přímo neukazuje příčinu a následek.

*Studie byla zveřejněna v magazínu Heart. Zdroj: Kathleen Doheny, Web MD Health News, http://www.webmd.com/heart/news/20120523/calcium-supplements-may-raise-heart-attack-risk)

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele jitka2011@hotmail.co.uk
    jitka2011@hotma... (anonym)

    jsem nemocna se stitnou zlazou,beeru levothyroxine tablets 100 mic.grams 1 dene.ziji v uk,ale nikdo mi nevisvetlil co mi vlastne je ? muze mne nekdo pomoc ?diagnotikovat mou nemoc? Dekuji

    Říj 14, 2012
  • Obrázek uživatele Helena
    Helena (anonym)

    Levothyroxin se obvykle používá k léčbě hypotyreózy, což je snížená funkce štítné žlázy. Jak je možné, že nevíš co ti je? Snížená a nebo zvýšená funkce štítné žlázy je časté onemocnění u žen. Dost často se při tom nekontrolovaně i tloustne. Léky rozhodně ber.

    Říj 15, 2012
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Pijte mléko, jezte vápník, bude vám stát jako krápník.

    Říj 17, 2012
  • Obrázek uživatele Pfff,stydím se
    Pfff,stydím se (anonym)

    Jméno,pffff-ZLATKA!PŘÍLIŠ VŠEHO ŠKODÍ,TEDY I VÁPNÍKU.TAKY TO NENÍ VÁPNÍK,NÝBRŽ KYSELINA HOŘEČNÁ.PO NÍ SE BLBNE.ALZENHEIMEROVA CHOROBA.DETE NAKOUPIT A NETREFÍTE DOMŮ.CHLEMTÁTE MLÉKO A PŘITOM JE TO PRASAT NÁPOJ,A KRAV!TAKY ZEŠÍLELY!

    Srp 19, 2013
  • Obrázek uživatele .
    . (anonym)

    Jméno,pffff-ZLATKA!PŘÍLIŠ...Nesejčkuj!

    Srp 19, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama