Přírodní zdroje jódu

Jód je stopovým prvkem naprosto nezbytným pro tvorbu hormonů štítné žlázy a tím i pro normální vývoj mozku, zejména v období nitroděložního vývoje plodu a prvního roku života dítěte. Při nedostatku jódu u plodu a kojence dochází k poškození vývoje centrální nervové soustavy a k nepříznivému ovlivnění duševního i tělesného vývoje člověka. U dospívajících dětí a u dospělých se nedostatek jódu projevuje například zvětšením štítné žlázy - strumou, únavou, zimomřivostí, suchostí a zhruběním kůže a vlasů, tloustnutím, sklonem k depresím, poruchami sexuálního vývoje, poruchou plodnosti a vyšší potratovostí u žen. Nedostatek jódu je u žen příčinou častějšího výskytu nádorového bujení prsu a štítné žlázy.

České země patří od nepaměti k oblastem s nedostatkem jódu. Výzkumy potvrzují, že nedostatkem jódu trpí ještě dnes asi 30% naší populace. Rizikovými skupinami, které jsou nedostatkem jódu nejvíce ohroženy, jsou lidské plody v děloze a kojenci do jednoho roku, dospívající dívky a zejména těhotné ženy a kojící matky.

Od 50 let je prodávána kuchyňská sůl obohacená jódem. Jelikož však nadměrné užívání soli se spojuje s mnohými zdravotními riziky, je vhodné dopňovat jód i z jiných přírodních zdrojů.

Přírodní zdroje jódu:

Byliny

  • kořen kostivalu lékařského
  • chaluha bublinatá
  • semena lnu
  • třezalka tečkovaná
  • jitrocel kopinatý
  • fazolové lusky
  • řebříček obecný
  • šalvěj lékařská
  • lišejník islandský
  • routa vonná
  • česnek
  • cibule
  • bazalka

    Ovoce a zelenina

  • višně
  • maliny
  • citróny
  • rybíz
  • rajčata
  • červené jeřabiny

    Mořské produkty

  • mořské ryby
  • plody moře
  • mořské řasy

    Potravinové doplňky s jódem

  • mořské řasy kelp
  • multivitamínové přípravky

    Potřebné množství jódu se odvíjí od věku, pohlaví, výživy, zdravotního stavu a hmotnosti. Bezpečné a dostatečné množství pro zdravé dospělé je 1 - 2 mikrogramy na kilogram hmotnost.
    Doporučuje se:

  • u dětí do 10 let 40 - 120 mikrogramů
  • u dětí nad 10 let a dospělých cca 150 mikrogramů
  • u těhotných 250 mikrogramů
  • u kojících maximálně 300 mikrogramů.

    Autor: mk

  • Komentáře (2)

    • Obrázek uživatele Kateřina
      Kateřina (anonym)

      Co se tyce horoskopu vypracoveniho pani Blankou, musim řici,ze taky nema velmi velkou vypovednou platnost...Z konstalacii samotnich planet, ci uz pozitivnich nebo negativnich jsem sa toho o sve osobe tolik nedovedela,a navyse takhle vypracovany horoskop je na muj vkus přilis univerzalni.T.j.vyber si,co jen chces,respektive,co se na Tebe hodi. Dost to otraslo mou virou v astrologii. ALe snad jini astrologove pristupuji k horoskopum trosku jinak...Jake jsou Vase zkusenosti?

      Feb 15, 2005
    • Obrázek uživatele Žofie
      Žofie (anonym)

      Mám strumu, takže jod ze zeleniny mi rozhodně nestačí. Ale když je článek o přírodních zdrojích a přitom potřebujete koncentrovaný jodový přípravek v tabletách, tak v lékárně pečlivě vybírejte. Až po dvou letech užívání chemických tablet jsem narazila na článek o Jodaminu - kombinace přírodních béček a jodu - poté ho zakoupila a pak si tloukla do hlavy, že jsem se 2 roky cpala chemií, když existuje přírodní verze. Tak vám to říkám, ať na to nečekáte jako já.

      Srp 13, 2005

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama