Příznaky předávkování vitamínem A a D

Nejčastěji lidé trpí nedostatkem vitamínů. Předávkování bývá vzácné, poněvadž většina vitamínů je rozpustných ve vodě a tak organismus okamžitě přebytek vyloučí močí. Riziko hrozí pouze u vitamínů rozpustných v tucích. Ty se mohou v organismu kumulovat. Toxické působení se projevuje u přebytku vitamínů A a D.

Toxicita a známky předávkování u vitamínu A:
Padání vlasů, suchá, šupinatá kůže, žlutavé zabarvení kůže, nevolnost, zvracení, průjmy, svědění, poruchy zraku, vyrážky, bolesti v kostech, nepravidelná menstruace, únava, bolesti hlavy a zvětšení jater. Dávka vyšší než 50 000 I.U. (mezinárodních jednotek), užívaná po dobu více než jednoho měsíce, může vyvolat u dospělých toxické příznaky.
Více než 18 000 I.U. může způsobit toxické příznaky u dětí.
Těhotné ženy by neměly užívat více než 10000 I.U, protože může dojít k poškození plodu.
Též lidé trpící onemocněním jater by neměli přijímat více než 10 000 I.U.
Vhodnější je užívání provitamínu A - betakarotenu, který se v organismu přeměňuje podle potřeby na vitamín A. (Tato přeměna je však omezena při snížené funkci štítné žlázy, proto by lidé s hypothyreózou neměli užívat betacaroten).

Toxicita a známky předávkování u vitamínu D:
Nepřirozená žízeň, svědění kůže, zvracení, průjem, zvýšené močení, ukládání vápenných solí do cévních stěn v játrech, ledvinách, plicích a žaludku.
Toxicitu u dospělých mohou vyvolat dávky vyšší než 20 000 I. U. denně po delší dobu. Obecně dávky vyšší než 5000 I. U za den mohou způsobit vedlejší účinky.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (6)

  • Obrázek uživatele Dudášová
    Dudášová (anonym)

    Mám 3leté dítě má rád kubíka toho hustého a miluje k snídani vajíčko se šunkou ale nejí ovoce ani zeleninu tak to řešíme kubíkem a přesnídávkami.Může se předávkovat vit.A

    Říj 28, 2008
  • Obrázek uživatele marus
    marus (anonym)

    Dobrý den..zjistila jsem že jsem předávkovaná vitaminem A,svědčí o tom i moje skorodenní konzumace mrkve a hlavně mi v poslední době hodně padají vlasy a pokožku mám zežloutlou..prosím poraďte mi,jestli je možné užívat nějaký lék ke snížení vitaminu A.Prosím o radu.Předem děkuji.

    Led 08, 2009
  • Obrázek uživatele Micka
    Micka (anonym)

    No, asi by to chtelo vynechat na cas tu mrkev. Nic na snížení vitaminu A neexistuje, myslím. Musí se počkat, on se vitamín A postupně odbourá.Ty vlasy a ta kůže o tom ale vážně svědčí. Moc betakarotenu. Já to měla taky, taky po mrkvi. Přestala jsem jí jíst a za 2měsíce se to úplně spravilo. A k tomu Kubíku a přesnídávkám: Nemyslím, že jeden Kubík a jedna výživa by měli vadit. Někde jsem ale četla, že Kubík není úplně vhodný. Já bych ale každopádně při jakékoliv nejistotě ohledně stravování malého dítěte vše raději konzultovala s pediatrem. Já myslím, že by bylo vhodné nedávat tolik Kubíka. Znám lidi kteří za celý život nesnědli jediný kus ovoce a jsou zdraví. Takže nedostatku vitamínu bych se nebála. Do ničeho ho nenuťte, můžete však zkusit jestli má averzi vůči všem druhům ovoce.Dnes je k dostaní snad všechno.

    Led 08, 2009
  • Obrázek uživatele hana
    hana (anonym)

    predavkovala jsem se vitaminovimi preparaty na streva unilakt,hliva usricna..brala jsem je kazdy den, od dr jsem dostala Omeprazol al 20,beru ho 2den JE MI ZLE NA ZVRACENI NEMUZU NIC JIST , snazim se tedy pit a i to je vysilujici, mam pocit cihli v brise co dal prosim

    Říj 13, 2012
  • Obrázek uživatele PavelKa
    PavelKa (anonym)

    Četl jsem o možnosti získat vitamin D třením pokožky kartáčkem (ale ne s žíněmi z umělé hmoty). Píše o tom pan Ing. Jiří Janča, CSc., cituji: Ing. J. Janča: "Co nám chybí" (kovy, jiné prvky a vitamíny v lidském těle) vydané v r. 1992, druhé vydání. V knížce zavěceně a podle mne vysoko odborně vysvětluje, jaké účinky na lidské zdraví mají různé kovy, vitamíny, v kterých potravinách a v jakém obsahu se nachází. K vitamínu D v závěru kapitoly uvádí, cituji: "Nejjednodušším, i když ne ideálním, zdrojem vitaminu D je také tření pokožky, nejlépe kartáčováním. Ovšem kartáč, nebo jiný třecí prostředk (např. žínka) by neměl být z umělé hmoty." Bohužel autor (Ing.Jiří Janča, CSc.) v r.2005 zemřel. Zkoušel jsem se s otázkou získání vitaminu D tímto způsobem obrátit na různé pracoviště (laboratoře, VÚ a pod.), ale bohužel bez odezvy, nikdo se ani nepokusil vyzkoušet toto metodu v praxi a tím tvrzení pana Ing. Janči potvrdit, nebo vyvrátit. Já panu Ing. Jančovi věřím, ale bohužel nemám k možnost, ani znalosti toto tvrzení vyzkoušet. Jestli je to pravda, tak je škoda, že se tato metoda nevyužívá, je levná a hodila by se v zimních měsících, kdy je slunce poskrovnu, nebo i v krajinách, kde je slunce nedostatek.

    Pro 09, 2021
  • Obrázek uživatele PavelKa
    PavelKa (anonym)

    Četl jsem o možnosti získat vitamin D třením pokožky kartáčkem (ale ne s žíněmi z umělé hmoty). Píše o tom pan Ing. Jiří Janča, CSc., cituji: Ing. J. Janča: "Co nám chybí" (kovy, jiné prvky a vitamíny v lidském těle) vydané v r. 1992, druhé vydání. V knížce zavěceně a podle mne vysoko odborně vysvětluje, jaké účinky na lidské zdraví mají různé kovy, vitamíny, v kterých potravinách a v jakém obsahu se nachází. K vitamínu D v závěru kapitoly uvádí, cituji: "Nejjednodušším, i když ne ideálním, zdrojem vitaminu D je také tření pokožky, nejlépe kartáčováním. Ovšem kartáč, nebo jiný třecí prostředk (např. žínka) by neměl být z umělé hmoty." Bohužel autor (Ing.Jiří Janča, CSc.) v r.2005 zemřel. Zkoušel jsem se s otázkou získání vitaminu D tímto způsobem obrátit na různé pracoviště (laboratoře, VÚ a pod.), ale bohužel bez odezvy, nikdo se ani nepokusil vyzkoušet toto metodu v praxi a tím tvrzení pana Ing. Janči potvrdit, nebo vyvrátit. Já panu Ing. Jančovi věřím, ale bohužel nemám k možnost, ani znalosti toto tvrzení vyzkoušet. Jestli je to pravda, tak je škoda, že se tato metoda nevyužívá, je levná a hodila by se v zimních měsících, kdy je slunce poskrovnu, nebo i v krajinách, kde je slunce nedostatek.

    Pro 09, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama