TZ: Čechům chybí vitamin D. Nedostatek může zhoršit průběh covidu i chřipek

Lidem s nedostatkem vitaminu D hrozí, že snadněji chytí covid-19 nebo další respirační nemoci. Na tuto skutečnost upozorňují rozsáhlé vědecké studie z Číny, Itálie nebo Polska. Z výzkumů dále vyplývá, že pacienti s deficitem vitaminu D nemoci hůře prožívají. Vitamin, který lidé získávají především ze slunečního záření, chybí podle odhadů až jednomu ze sedmi Čechů.

„Je dokázáno, že nedostatek vitaminu D přímo ovlivňuje náš imunitní systém a dělá jej zranitelnějším vůči okolním vlivům. Lidé s jeho deficitem jsou náchylnější k infekčním nemocem, jako je covid nebo chřipka. Studie opakovaně prokázaly, že lidé nakažení covidem, kterým zároveň chyběl vitamin D, byli častěji hospitalizovaní na jednotkách intenzivní péče a také na nemoc více umírali, vysvětluje prof. MUDr. Eliška Sovová, Ph.D., MBA, z Kliniky tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace FN a LF Olomouc.

Přestože vitamin D chybí každému sedmému Čechovi, málokdo o jeho nedostatku ví – nijak se totiž neprojevuje. O jeho nedostatečné hladině se lidé dozví často až v momentě, kdy jim způsobí zdravotní komplikace. Například ženám v menopauze, u nichž lékař odhalí řídnutí kostí. Právě osteoporóza je jednou z typických nemocí, kterou má nedostatek vitaminu D na svědomí. Spojován ale bývá také se srdečními potížemi, depresemi nebo rakovinou.

Nedostatek vitaminu D většinou odhalíme u starších lidí, trápí ale bezesporu i mladší generaci. Na naší klinice jsme prováděli zkušební měření mezi personálem a mnoha mladým kolegům vyšla velmi nízká hodnota,“ popisuje prof. Sovová. Podle ní za to může moderní styl života. Vitamin D je totiž nejlépe vstřebáván kůží, a to pod určitým úhlem, kterého sluneční paprsky v Česku dosahují především v létě. „Lidé ale často na slunce vůbec nechodí. Do práce jedou autem, přes den sedí v kanceláři a domů se vrací až večer. Nemají tak šanci si hodnotu vitaminu ‚dobít‘. Vstřebávání vitaminu D zhoršují i opalovací krémy, které chrání proti škodlivému záření, ale současně částečně blokují pozitivní sluneční vlivy, jako je právě tvorba vitaminu D. Samozřejmě nedoporučuji, aby lidé chodili bez ochrany za pravého poledne na slunce, ale zcela se mu vyhýbat také není prospěšné,“ říká prof. Sovová.

Kolik vitaminu D lidé získají, ovlivňuje také míra pigmentace kůže. Čím tmavší barvu pokožka má, tím hůř se vitamin D do těla dostává. Sledování dnů s dostatkem slunečního svitu pro vstřebávání vitaminu D umožňují i některé mobilní aplikace.

Kromě pobytu na slunci lze menší množství vitaminu D získat z potravin. Nejvhodnější jsou tresčí játra, tučné ryby, vajíčka nebo mléčné výrobky. „Strava je sice menším zdrojem než sluneční záření, nicméně oba zdroje jsou pro nás nejlepší, protože jsou přirozené. Pokud ale tyto zdroje nemáme, lze ‚déčko‘ do těla dodat ve formě doplňků stravy. Vzhledem k počtu lidí s deficitem vitaminu D byl měly dorovnání hladiny zvážit zejména rizikové osoby, tedy lidé starší 65 let, obézní, diabetici, těhotné ženy a lidé s nemocnými játry nebo ledvinami, a to hlavně v zimním období, upozorňuje prof. Sovová. Rizikoví lidé podle ní mohou sáhnout po doplňku stravy ve formě tablet i bez znalosti své hladiny vitamínu D, protože při dodržení doporučeného denního dávkování nemůže dojít k předávkování.

MK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (3)

  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Ziskavat vitamin D pouze ze Slunce nestaci, obzvlast v duchodovem veku, jeho ukladani v tele je slozity pochod, protoze lecim osteoporozu vitamin D, krom prirodnich zdroju beru a snad ho mam i potrebne mnozstvi ( dle laboratornich vysledku), presto mne nuchranil nachlazeni, ktere jsem utrpela pouhou prochazkou v melcine more tepleho 19°C a mela jsem zahleneni a rymu pres 14 dni - po celou dobu pobytu dovolene, kdy teplota vzduchu byla 28° C, a jeste doma se vyporadavam s ni

    Lis 10, 2022
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Od 70 roku se vit.D do těla ze slunce nedostává,musí jen uměle.A prevence proti nachlazení není jen o déčku,jde o celou řadu vitamínů a hlavně vit.C který když se dostane v cucavé formě přes sliznici významě sníží možnost chytnout kdejakou nemoc.

    Lis 10, 2022
  • Obrázek uživatele Marta
    Marta (anonym)

    Ano, aby člověk zůstal zdráv měl by mít dostatek vitamínu D, C, zinku, zdravé sliznice, zdravé střevo - to vše je pro imunitu důležité. Střevo je možná základ, protože když to máte plné plísní a kvasinek, tak se vám vitamíny a minerály špatně vstřebávají. No a u doplňků stravy je vždy důležitá kvalita. Nyní každý vyrábí doplňky stravy. Já věřím jen firmám s mnoholetou tradicí.

    Lis 10, 2022

Přidat komentář

Reklama

Reklama