Vápník není pouze v mléku

Existuje plno lidí, kteří nemají rádi mléko či dokonce trpí nesnášenlivostí laktózy čili mléčného cukru. V takových případech se někdy objevují obavy z nemocí, které se vyskytují při nedostatku vápníku ve stravě - tj. z nadměrné kazivosti zubů, měknutí a řídnutí kostí. Avšak ani lidé, kteří nepřijímají žádné mléčné výrobky, nemusí trpět nedostatkem vápníku, když zajistí jeho přísun z jiných zdrojů.

Používáme výrobky z kozího a ovčího mléka, sójového mléka, která bývá obohaceno vápníkem. Z nemléčných zdrojů najdeme vápník v máku, luštěninách, sardinkách, lískových oříškách, mandlích, sóje, špenátu, ovesných vločkách, černém chlebu.

Nejsou to zdroje zanedbatelné. Kupříkladu šlehačka obsahuje 80 mg vápníku ve 100 g, smetana 106 mg. V máku najdeme 1400 mg, v sardinkách 350 mg, v lískových oříšcích 300 mg vápníku ve 100 g. Pokud máme člověka, kde předpokládáme větší nebezpečí možnosti řídnutí kostí, lze použít i některé preparáty obsahující vápník. Naše lékárny nabízejí nepřeberné množství potravních doplňků. Vždy by se však mělo jednat o vápník z organických zdrojů.

Aby nedocházelo k onemocněním spojeným s nedostatkem vápníku je dobré vyhnout se nadměrné konzumaci kyselinotvorných potravin ( cukr, bílá mouka, káva, coca-cola, maso), protože při překyselení organismu dochází k uvolňování vápníku z kostí a zubů, jelikož je použit v tzv. nárazníkovém systému k neutralizaci nadměrné kyselosti.

Autor: mk

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (24)

  • Obrázek uživatele Mgr. Literáková
    Mgr. Literáková (anonym)

    V době, kdy značný vzorek naší populace trpí nedostatkem trávicího hormonu renynu, je problém využitelnosti vápníku z mléka opravdu problematický... Pochopitelně možnost pojídání jogurtů, tvarohů, (nejlépe nízkotučných) sýrů, zákysů atd. tento problém částečně řeší. Odpovědí je však podle mého názoru možnost "dopovat se" tabletkami z řas. Konkrétně sladkovodní zelená řasa chlorela obsahuje vyoký podíl vápníku, navíc vápníku několikanásobně vstřebatelnějšího než vápníku z mléka. V době, kdy osteoporóza (problém nikoli výhradně nedostatku vápníku) hýbe především ženským pokolením, věc zralá k zamyšlení. Zájemkyním i zájemcům poskytnu ráda další informace prostřednictvím svého mailu.

    Dub 09, 2001
  • Obrázek uživatele Marcela Frei
    Marcela Frei (anonym)

    Zajimave informace k tomuto tematu najdete na strankach ohz - ochrancu hospodarskych zvirat na adrese www.ohz.cz, navsteva stoji za to! Dekuji

    Bře 20, 2001
  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    Co se týče nadměrného překyselení našeho organizmu je nutné si uvědomit, že jedním z nejpřirozenějších mechanizmů, který udržuje správné pH naší krve je dýchání. Bohužel většina lidí nevěnuje této nejzákladnější funkci našeho organizmu žádnou pozornost. Preventivně lze proti nadměrné tvorbě kyselinotvorných látek působit správným výběrem potravin a tekutin ( méně či žádné maso, nápoje bez bublin a sladidel)

    Bře 25, 2001
  • Obrázek uživatele Ulrich
    Ulrich (anonym)

    Existuje na trhu u nás neoznačené mléko se sníženým obsahem vápníku?

    Pro 10, 2008
  • Obrázek uživatele Bára
    Bára (anonym)

    Článek můžu jedině potvrdit, je jen škoda, že se na to přichází až teď. Od raného dětství živočišné mléko nepřijímám v žádné podobě, protože mám na něj alergii. Doktoři z toho ve své době šíleli, že budu mít výše popisované problémy a ještě něco horšího a že mléko prostě MUSÍM pít. Ve svých 23 letech nemám ani jednu plombu, zuby extrémně zdravé, zubař to označuje za raritu, zlomeného jsem nikdy nic neměla a nehty se mi rozhodně nelámou, mám je celkem silné. Je pravda, že ostatní zdroje vápníku, které jsou v článku popisovány, mám velmi ráda a jím jich hodně. Dnes už si myslím, že mléko má víc negativ než pozitiv a svoje děti bych s ním rozhodně nedopovala.

    Pro 10, 2008
  • Obrázek uživatele elp
    elp (anonym)

    Souhlasím s Bárou a zároveň ji i trochu závidím tu alergii na mléko. Já na to musel přijít později a plomby mě už nezmizí. www.milksucks.com Musím se utěšovat - LEPŠÍ POZDĚ NEŽ NIKDY

    Kvě 12, 2009
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Pijte mléko, jezte vápník, bude vám stát jako krápník.

    Kvě 13, 2009
  • Obrázek uživatele Mishaa
    Mishaa (anonym)

    Pomáhá vápník ne růst?

    Zář 04, 2009
  • Obrázek uživatele adam
    adam (anonym)

    Mléko nepiji již 40 let, jím tvrdé sýry, tvaroh, máslo, sem tam Actívii, podmáslí a vepřové na všechny způsoby, vyjma uzeného-(sanytr). Zatím jsem relativně OK.

    Feb 08, 2010
  • Obrázek uživatele Roman
    Roman (anonym)

    V době, kdy značný vzorek...Trávící hormon renyn? Co to probboha je? Nepletete si to náhododou s renálním enzymem reninem? Rád se dovím něco o novém hormonu, který neznám... a který ani google nezná :DD

    Říj 23, 2011
  • Obrázek uživatele Iva
    Iva (anonym)

    Od kamaráda pracujícího v mléčném průmyslu vím, že v nízkotučných jogurtech je vápníku jako šafránu, zato škrobu habakuk. A protože škrob se štěpí na cukr, nejsou nízkotučné výrobky dobré ani na hubnutí jak do nás perou reklamy.

    Lis 06, 2011
  • Obrázek uživatele Jiří
    Jiří (anonym)

    Jsem vegan a vápník doplnuji sezamovým tahinem. Ale udajně je podstatné, kolik člověk příjme vápníku v dětství. Zkuste prostudovat knihu od autor: Vesanto Melinová a Brenda Davisová -Pruvodce vagatariána. Samozřejmě, že Vás nenabádám, aby jste se staly vegetariány, ale jsou tam informace o stravě. Je to kvalitní kniha.

    Lis 06, 2011
  • Obrázek uživatele adam
    adam (anonym)

    Článek můžu jedině...Souhlasím s tebou, vápník je třeba také v mase a nemusím jíst "nějakou" řasu, o které nic nevim i kdyby byla sladkovodní. Co když do té vody přidávají třeba dusík? a nebo jiné růstové látky (chemické). A řasa z moře?, tam lidstvo vypouští a sype už léta ten největší sajrajt co po nich zbyde. Stačí sledovat jak hynou někteří mořští tvorové. Mláko nepiji už 45 let a pořád chodím. Miluji tvaroh,máslo,tvrdé sýry,vejce,masičko(nejnezdravější je klepavý bůček-mňam,mňam), není také k zahození ovar s křenem a vepřové nožičk (sulc) a plno jiných nezdravých dobrot, které ale obsahují i vápník. Na problémy s klouby jsou nejlepší vařené vepřové nožičky nebo koleno a krátké procházky-podle hesla: Funkce dělá orgán. Přestat pro bolest chodit znamená schromnout úplně!

    Lis 06, 2011
  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    Článek můžu jedině...Je mi 30 a nemam jedinou plombu nebo kaz...Nepovazuju to za az takovou raritu , manzelova maminka ktere je 53 nema jedinou plombu, do pusy jsem ji nekoukala, ale zubare nenavstevuje nikdy. Manzel ma krasne rovne zdrave zuby v 25 letech...

    Led 16, 2013
  • Obrázek uživatele ?
    ? (anonym)

    A co s tím chceš dělat?

    Led 17, 2013
  • Obrázek uživatele Barbora
    Barbora (anonym)

    Výborná Doktorka.cz

    Feb 03, 2013
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Pijte mléko, jezte vápník, bude vám stát jako krápník

    Feb 03, 2013
  • Obrázek uživatele Jana Nováková
    Jana Nováková (anonym)

    Já mléčným výrobkům moc nedám, protože mi nedělají dobře na trávení, asi nějaká nesnášenlivost nebo co. Místo toho si dopřávám Ovo Vital od Biominu, kde je vápníku 350 mg, obsahuje biogenní látky, stopové prvky a neobsahuje žádné pomocné látky ani stabilizátory, takže já jsem spokojená. Kosti i zuby mám zatím v pořádku, dokonce mi to pomohlo se špatnou srážlivostí krve.

    Bře 14, 2019
  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    Přesně tak Nízkotučný jogurt je nesmysl. Toho tuku je totiž i v normálním jogurtu zanedbané procento, takže je lepší si dát pořádný jogurt, který chutná, než nízkotučnou škrobovou sra.ku, co organismu uškodí daleko více. Ale lidé chtějí být holt klamáni.

    Bře 16, 2019
  • Obrázek uživatele Karla
    Karla (anonym)

    Dobrý den, naprosto s Vámi souhlasím Petře.Nízkotučné výrobky nekupuji, i můj doktor mi kdysi řekl, že tyto rádoby jogurty, tvarohy atd., jsou úplně k ničemu z výživového hlediska.Osobně jsem k nim nikdy neměla důvěru.Přijdou mi prostě ošizené o kvalitní látky.Jak už tu někdo psal, tak také používám doplňky stravy v podobě vápníku Ovovital, D3.Beru už roky a jsem maximálně spokojená, nemám žádné problémy, dokonce jsem byla i dvakrát těhotná a moc mi to pomohlo.Já sázím na kvalitu, takže jsem si zjišťovala co je vhodné brát, aby člověk pouze nevyhazoval peníze za přípravky, které nesplňují to, co mají.Obojí mám od výrobce léčiva, (Biomin), tam jsem si jistá, že kvalita tam je. Za sebe mohu doporučit.

    Bře 30, 2020
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Nízkotučný (a nízkonákladový) jogurt = voda, zahušťovadlo (agar, škrob), titanová běloba, umělé sladidlo, konzervační činidlo, jogurtové aroma.

    Bře 30, 2020
  • Obrázek uživatele Karla
    Karla (anonym)

    Dobrý den, anonymní, naprosto s Vámi souhlasím, co jste napsal( napsala).Je to přímo nechutné, co to obsahuje, já to vůbec nejím a do naší domácnosti se to nekupuje.Mám dítě a při představě, že mu tohle dám, tak je mi zle.Takže, spíš zdraví škodlivý, než prospěšný.Jak už jsem psala o příspěvek výše, tak si kupuju doplňky stravy od Biominu jako je Calcium, vit D, K2 a mám alespoň jistotu, že do těla něco dám.Je to od výrobce léčiv, takže kvalita je tu deklarovaná.Už kupuji nějaký čas a opravdu se toho hodně zlepšilo.Mléčné výrobky kupuju, ale pouze ty kvalitní, raději si i připlatím.

    Kvě 25, 2020
  • Obrázek uživatele Zdeňka Háchová
    Zdeňka Háchová (anonym)

    Karlo, naprostý souhlas s Váma.Jezdím pro potraviny do Německa, jelikož bydlím v příhraničí a opravdu se to nedá srovnat s tím, co je k dostání tady u nás, bohužel, tohle všechno se dává dětem a pak se diví, že je spousta dětí nemocných a alergických.Mám syna, je mu pět let a výhradně koukám na kvalitu ne na cenu, ikdyž nejdem bohatá, strava je na prvním místě.Nedávno u syna zjistili nedostatek vitamínů, ale má to kvůli tomu, že bere spoustu léků na ledviny.Musela jsem zapátrat, co mu koupím, aby neměl opět žádné chemie do těla v podobě těch vitamínů. tak jsem prošla internet a našla Váš příspěk, za který moc děkuji.Koupila jsem mu několik vitamínů právě již od Vámi zmíněného Biominu, který mě nadchl tím, že je to přírodní.Hlavně jsme potřebovali ten vápník, déčko i K2, takže snad se hladiny zlepší.Ještě potřeboval zinek a magnesium.O vit. D3 jsem se dozvěděla mnoho zajímavých informací, tak jsem ho začala brát také:-)Hezký den.

    Čer 25, 2020

Přidat komentář

Reklama

Reklama