Proč jsou zinek a selen důležité pro naše tělo

Ačkoliv se o tom tolik neví, jsou zinek a selen pro náš organismus významné prvky. Oba v lidském těle podporují celou řadu funkcí a mají blahodárný vliv nejen na jeho obranyschopnost. Představíme vám pestrou škálu pozitivního vlivu zinku i selenu i s tipy, na které potraviny byste v rámci vaší výživy neměli zapomenout.

Zinek – nezbytná součást enzymů v lidském těle

Zinek je významný kovový prvek, který je součástí více než 300 enzymů v našem těle. Dostatečné množství zinku potřebujeme nejen pro tělesný růst a vývoj, ale je zásadní i pro náš imunitní systém či reprodukci. Jedná se o nezbytný prvek s velkým vlivem na naši kůži, kosti i vlasy. Jeho denní referenční hodnota je 10 mg. Evropský úřad pro bezpečnost potravin však stanovil i horní tolerovatelnou hranici pro příjem zinku na 25 mg denně. Jeho dlouhodobý nadměrný příjem totiž může vést k následnému deficitu mědi a železa; takové případy ale nejsou obvyklé. Podle Studie individuální́ spotřeby potravin je však mnohem častější nedostatek zinku, který se objevil u všech žen nad 17 let a u starších mužů nad 60 let. Největší nedostatek zinku byl ovšem zjištěn u žen mezi 15 a 17 lety, a to u celých 94 %. Podle studie, která se zabývala analýzou školních obědů v ČR pro děti od 7 do 10 let, byl obsah zinku i selenu ve stravě dostačující.

 

Z jakých potravin získáme dostatek zinku? Jeho nejvyšší koncentrace je ve vepřových játrech, hovězím mase, ale i v sóji a sójových výrobcích, jako je například tofu či tempeh. Obsahují ho také tvrdé sýry, vlašské ořechy, semínka, celozrnné obiloviny, vejce či mléčné výrobky. Bohatým zdrojem zinku jsou rovněž ryby a mořské plody, ale ty v České republice konzumujeme obecně v malém množství. „Zinek můžete doplnit i pomocí doplňků stravy. Maximální přípustné množství je 15 miligramů v denní doporučované dávce. Množství obsaženého zinku najdete na obalu příslušného doplňku stravy. Je však důležité zmínit, že nejlepší je kombinace s opravdu pestrou stravou a nemělo by se jednat o její náhradu,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

 

Selen – antioxidační polokov

Jeden z nejcennějších prvků pro náš organismus je antioxidantní polokov selen. Jeho největší množství najdeme ve vnitřnostech, mléce, ořechách, ale i v droždí či kukuřici, citrusových plodech, avokádu nebo celozrnných obilovinách. Selen můžete také doplnit vhodnými doplňky stravy. Velké množství selenu je obsaženo též v půdě. Bohužel v evropském prostředí je v dnešní době již obsah selenu v půdě velmi nízký, což se následně projevuje na jeho množství v jednotlivých rostlinách a jejich plodech, ale i ve zvířecích krmivech. Není tedy překvapivé, že příjem selenu v celé populaci je podle studií nízký. Zejména se to ovšem týká žen napříč věkovými kategoriemi. Více než 60 % žen má oproti doporučené denní dávce 55 μg nedostatek selenu. „Tento významný prvek má přitom v našem organismu celou řadu funkcí. Podílí se například na obranyschopnosti, na činnosti štítné žlázy, jater, na kvalitě naší kůže, pomáhá zajišťovat správný růst a reprodukční funkce. Jeho nedostatek může mít za následek onemocnění srdce, neplodnost, šedý zákal či otoky kloubů,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý a doplňuje: „Pokud máte dostatek selenu, pozitivně tím ovlivňujete mimo jiné i rychlost hojení ran a oparů, regeneraci svalů po sportu a jiné fyzické zátěži, pomáháte vašemu tělu bojovat s virovými nemocemi a likvidovat nebezpečné látky."

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele děda75
    děda75

    Článek zaslouží silnou pochvalu. Nicméně s ohledem na devastaci půdy a strukturu stravy jsou denní referenční dávky i tolerovatelné horní hranice příjmu ještě výrazně podhodnocené a obsahy v uvedených potravinách ještě hrubě nedostačující. Kdybych oficiální DDD a limity respektoval, už bych tu asi dlouho nebyl. (Zatím tu jsem a v 80 zdravější a schopnější než ve 40.)

    Dub 30, 2020
  • Obrázek uživatele Chemik
    Chemik (anonym)

    Nedávno tady kdosi psal, že konzumuje 1 gram ZnSO4.7H2O denně. To odpovídá 0,227 g Zn, což je cca desetinásobek v článku doporučeného množství.

    Dub 30, 2020
  • Obrázek uživatele děda75
    děda75

    Ano, byl jsem to já, v únoru t.r., napsal jsem : ".... úporné léčení nárazově až 400 mg. Tedy jen zinku, síranu 3x víc.". (Holt, je tu ještě jiný problém. Vysoké dávky vitamínů a minerálů jsou vysoce nebezpečné pro odbyt patentovaných léků.) Zdravím!

    Dub 30, 2020
  • Obrázek uživatele simon
    simon (anonym)

    selen hlavne chrani srdce pri chripke a zda sa ze ho aj trochu regeneruje!

    Kvě 02, 2020

Přidat komentář

Reklama

Reklama