Význam vitamínů a minerálů pro krásnou a zdravou pleť

Je dokázáno, že vitamíny a minerály přítomné v potravě či užívané ve formě potravinových doplňků jsou velmi důležité pro mladistvý a zdravý vzhled pleti a dokáží významně zpomalit proces stárnutí a snížit škodlivé následky slunečního záření, kouření či znečištěného ovzduší.

Přehled vitamínů, minerálů a látek prospěšných pleti:

Vitamín C:

Vitamín C pečuje o cévní systém v kůži, a tím o lepší prokrvení a zvýšený přívod živin. Jako antioxidant chrání před působením volných kyslíkových radikálů, které kůži poškozují. Tímto mechanizmem pomáhá chránit před vznikem vrásek a udržovat pleť napjatou a elastickou. Společně s mědí a zinkem se podílí na vzniku kolagenu a elastínu, jež zodpovídají za pevnost a pružnost pleti.

Vitamín E:

Bylo prokázáno, že užívání 400 IU vitamínu E denně chrání kůži před poškozením UV zářením, vznikem vrásek a zlepšuje stav kůže.

Přírodní karotenoidy, prekurzory vitamínu A:

Při nedostatku vitamínu A  má kůže sklon k přesušení a vzniku fleků. Vitamín A je důležitý pro regeneraci kůže.

V jedné studii publikované v britském dermatologickém časopise má mít potrava bohatá na betakaroten - prekurzor vitamínu A - schopnost snižovat riziko vzniku psoriázy (lupenky).

B komplex:

Nejvíce významný vitamín B pro pleť je biotin, který je součástí kůže, vlasů i nehtů. Jeho i mírný nedostatek může způsobovat svědění, šupinatění kůže a další kožní problémy včetně padání vlasů. Vitamín B1 pomáhá při hojení ran a pásového oparu. Vitamín B5 pomáhá předcházet vzniku vrásek a společně s biotinem a inositolem podporuje růst vlasů. Nedostatek vitamínů B mívá za následek zvýšení mastnoty pleti a tvorbu akné.

Vitamíny skupiny B je vždy dobré užívat ve formě komplexu, jelikož při metabolických dějích vzájemně jednostlivé vitamíny spolupracují.

Mnoho vědců věří, že selen chrání kůži před vznikem rakoviny. Užívání selenu, může ochránit před poškozením kůže slunečním zářením.

Selen:

V časopise Americké lékařské asociace z roku 1996 užívali pacienti s rakovinou kůže 200 mikrogramů selenu denně. Bylo u nich prokázáno 37% snížení malignit (zhoubného bujení), 50% snížení rizika úmrtí na rakovinu kůže a 17% snížení celkové mortality (úmrtnosti).

Měď:

Společně s vitamínem C a zinekem se podílí na tvorbě kolagenu a elastínu, jež zodpovídají za pevnost a pružnost pleti. Společně se selenem chrání před poškozením buněk kůže slunečním zářením.


Zinek:

Je pro kůži velmi důležitý. Pomáhá hojit jizvy, akné a snižovat nadměrnou tvorbu mazu.

Křemík:

Křemík má schopnost na sebe vázat molekuly vody. Je důležitý pro správnou hydrataci kůže.

Síra:

Minerál síra je jednou z hlavních složek vlasů, kůže a nehtů. Síra jako antioxidant chrání před působením volných kyslíkových radikálů, jenž způsobují stárnutí a poškození kůže.

L lysin:
L lysin je aminokyselina, která působí preventivně proti vzniku oparu a podporuje jejich hojení.

L prolin:
Tato aminokyselina je hojně zastoupena v kolagenu. Je důležitá pro jeho syntézu a obnovu. Pomáhá hojit kožní léze a zranění.

Kyselina alfa lipoová:

Mocný antioxidant, 100 x silnější než vitamín C či E. Pomáhá zpomalovat stárnutí kůže. Kyselina alfa lipoová zlepšuje efektivnosti i dalších vitamínů a pomáhá odstraňovat poškození kůže způsobené slunečním zářením, kouřením či znečištěním ovzduší.

Esenciální mastné kyseliny:

Jsou nezbytné pro tvorbu ochranného hydrolipidového kožního pláště. Pokud organismus trpí jejich nedostatkem, např. kvůli špatné dietě, kůže má sklon k dehydrataci, zánětům a tvorbě černých a bílých teček. Zdrojem esenciálních mastných kyselin jsou rybí oleje či lněný olej.

Většinu těchto látek je možno získat ze zdravé a vyvážené stravy, popř. při jejich nedostatku vhodnou suplementací. Některé z těhto látek bývají i součástí krémů a sér. Minerály můžeme pleti dodávat i pravidelným omývaním minerální vodou.

Velmi dobrým zdrojem živin pro pleť jsou sladkovodní řasy spirulina či chlorella nebo speciální formule pro zdravou pleť, nehty a vlasy. 

Autor: mk

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (18)

  • Obrázek uživatele Jitka Beránková
    Jitka Beránková (anonym)

    Přátelé, promiňte, ale to jsou informace na nic. Mám denně brát desítky vitamínů, vy jste jich vyjmenovali 12 ??? Není jedna kombinace, kde budou zastoupené všechny, nebo co máme jíst abychom byly zdravé ???

    Pro 09, 2010
  • Obrázek uživatele Pavla
    Pavla (anonym)

    A co vyzkoušet bylinky. Kamarádka mi je doporučila, protože jsem se jí svěřila že se mi strašně moc lámou nehty. Když jsem na její radu bylinky užívala nehty se zpevnily natolik že je nemusím ani lakovat, vlasy jsou krásně pružné a lesklé. Rencaner@seznam.cz

    Pro 10, 2010
  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    V žádném případě není nutné brát 12 vitamínů. Každý vitamín je na něco jiného. Pokud je např. pleť suchá, dehydratovaná, popř. ekzematická, tak má význam užívat přírodní karotenoidy a omega 3 kyseliny. Pokud je naopak nečistá, mastná, tak má význam B komplex a zinek. Při ztrátě elasticity má zase největší význam C a křemík. Pro hojení jizev zinek a vitamín E. Pro ochranu před rakovinou kůže při nadměrném slunění karotenoidy a selen... Pokud není žádný výrazný problém a člověk si chce kůži uchovat mladistvou, tak je vhodná např. Formule pro zdravou pleť, vlasy a nehty nebo sladkodní řasy chlorella či spirulina, které obsahují celé spektrum živin v přírodní formě, takže je zaručena dobrá vstřebatelnost a využitelnost organismem. Navíc řasy organismus (střeva) i pročišťují. Podobně působí i šťáva z celých listů aloe vera, která obsahuje přes 200 živin a čistí jak střeva, tak posiluje játra - hlavní detoxikační orgán organismu. Přípravky je možno střídat a vyzkoušet, co vám nejvíce sedí a pomáhá. Též je možno se řídit i dalšími zdravontími problémy - vitamín C např. posiluje imunitu, vitamín E je zároveň dobrý na srdce, cévy a je vitamínem plodnosti. Křemík je důležitý pro kosti, nehty, vlasy, klouby atd.

    Pro 10, 2010
  • Obrázek uživatele ecinazuz
    ecinazuz

    Z přírodních doplňků stravy doporučuji ty finské.... http://www.fcc-club.wbs.cz/

    Dub 21, 2011
  • Obrázek uživatele uzizmdgbkzud
    uzizmdgbkzud (anonym)

    jak mam najit vyznam mineralu ??

    Led 04, 2012
  • Obrázek uživatele Jindra
    Jindra (anonym)

    Od jedné společnosti vše co potřebujete s možností získání trvalé slevy od 10% - 40% www.zdravi-a-uspech.cz

    Led 04, 2012
  • Obrázek uživatele Květa
    Květa (anonym)

    A co vyzkoušet bylinky....A můžu se zeptat jaké bylinky to jsou? Docela by mě to zajímalo. Mně se osvědčily obyčejné vitamíny Biosil plus a dělání šťáv z odšťavňovače, každé ovoce má jiné účinky (více info na http://www.eujuicers.cz). A s kombinací s krémem od Vichy nutriextra cream mám ruce hebké jako miminko ;)

    Pro 21, 2012
  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Ahoj. Chci se zeptat, zda si myslíte, že je vhodné si v rámci péče o pokožku kupovat přípravek Senzycol.

    Říj 19, 2014
  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Myslíte, že je nutné doplňovat i vitamín D ?

    Bře 17, 2018
  • Obrázek uživatele Lenka
    Lenka (anonym)

    Myslíte, že je nutné...No v Čechách ho dle výzkumů má většina obyvatelstva málo, takže v zimě asi ano - kort pokud člověk pracuje v kanceláři u počítače a nežije na horách, kde přece jenom sluníčko svítí dost i v zimě.

    Bře 17, 2018
  • Obrázek uživatele ne,
    ne, (anonym)

    Myslíte, že je nutné...zdravé tělo si s chvilkovým nedostatkem poradí.

    Bře 17, 2018
  • Obrázek uživatele Markéta
    Markéta (anonym)

    No v Čechách ho dle...Jak píše Lenka u nás je slunečního záření v určitém období nedostatek, takže je potřeba ho doplňovat. Zkus se podívat na www.vigantolvit.cz to je vitamín D a máš tam i napsané na co konkrétně vitamín D je.

    Bře 22, 2018
  • Obrázek uživatele .
    . (anonym)

    Netřeba se dopovat drahou chemii, je jiný a zdravý způsob. To sem nedáš dealerko?

    Bře 22, 2018
  • Obrázek uživatele vitto
    vitto (anonym)

    tělo si s nedostatkem vitamínu poradí snížením imunity ...to asi nikdo nechce

    Dub 04, 2018
  • Obrázek uživatele Markéta
    Markéta (anonym)

    Netřeba se dopovat drahou...No kdyby si o tom něco věděla, tak by si to tu takhle blbě nekomentovala, protože třeba u takového vitamínu D se získat z potravin sice dá, ale musí se nejprve metabolizovat a až pak je účinný pro kosti a svaly. Takže studuj, studuj ;) jestli chceš diskutovat na toto téma

    Dub 05, 2018
  • Obrázek uživatele Barbora
    Barbora (anonym)

    tak abyste se nehádaly, tak tady jsou všechny potřebné informace ohledně vitamínu D a toho přípravku, který se tu řeší www.vigantolvit.cz

    Dub 06, 2018
  • Obrázek uživatele Lenka
    Lenka (anonym)

    tak abyste se nehádaly, tak...Dívala jsem se na ty jejich stránky a vůbec jsem teda popravdě nevěděla, že by vitamín D měly doplňovat i osoby s vyšším BMI.

    Kvě 01, 2018
  • Obrázek uživatele podobnost čistě náhodná :)))
    podobnost čistě... (anonym)

    Irena, 1.5.2018 14:14:32, 5.45, No pokud máš vyšší BMI jak 25, tak máš nadváhu a tělo potřebuje vitamínu D mnohem víc.

    Kvě 01, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama