Nejdůležitější v prevenci osteoporózy je vitamín D. Jen 1 procento Čechů ho má dostatek.

Osteoporóza, neboli řídnutí kostí, je chronické, postupující onemocnění kostry. Charakterizované je úbytkem kostní hmoty a poruchami stavby kostí s následným zvýšením jejich křehkosti a vyšším rizikem zlomenin.

Podle Státního zdravotního ústavu má totiž dostatek vitamínu D ze stravy pouze 1 % české populace, naprostá většina Čechů by tak měla prevenci osteoporózy aktivně řešit. Se správnou volbou vhodné formy vitamínu D nebo dalšími preventivními opatřeními proti vzniku osteoporózy pomůže lidem i jejich lékárník.

Osteoporóza  bývá dlouhou dobu bezpříznaková nebo se může projevovat jen pobolíváním v zádech. Nezřídka se na něj přijde až s první zlomeninou. „Vyšší riziko osteoporózy mají hlavně ženy ve věku nad 50 let, osoby s nízkou tělesnou hmotností, malou fyzickou zátěží, kuřáci, konzumenti nadměrného množství alkoholu a lidé, kteří užívají dlouhodobě kortikoidy nebo lidé trpící některými onemocněními,“ vyjmenovává rizikové skupiny onemocnění PharmDr. Lubomír Chudoba, prezident ČLnK.

Křehkým kostem zabrání vitamín D a pravidelný pohyb
Osteoporóze je samozřejmě vhodné předcházet vhodnou životosprávou. Nikoliv však při prvních projevech onemocnění, ale primárně již v dětském a pubertálním věku. „Prvním pravidlem je správné složení stravy s dostatkem vápníku, vitamínu D a ostatních důležitých prvků. Pro udržování zdravých a pevných kostí je podstatný také pravidelný tělesný pohyb, odpovídající zdravotnímu stavu. Ne vždy je nutné v rámci prevence užívat léky, často stačí pouze úprava životního stylu a stravování,“ popisuje preventivní opatření osteoporózy Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., viceprezident ČLnK.

Češi mají vitamínu D málo. Jeho tvorba v kůži je pro nás nedostatečná
Vitamín D je důležitý pro vstřebání vápníku z potravy, případně z léčivých přípravků nebo doplňků stravy. Dále je velmi důležitý pro svaly a svalovou koordinaci, tím navíc snižuje riziko pádů a zlomenin kostí. Jeho nedostatek stojí nejen za vznikem osteoporózy ale souvisí také s nízkou obranyschopností organismu, který tak snadno podléhá infekcím. A právě vitamínu D má česká populace z mnoha důvodů málo. Vitamín D lze doplnit vhodnou stravou, ale podle Státního zdravotního ústavu má dostatek vitamínu D ze stravy pouze 1 % české populace. „Vitamín D se sice přirozeně tvoří v kůži a přestože k jeho denní dávce stačí pouze 15 minut pobytu na slunci, v podzimních a zimních měsících je tvorba vitamínu D v kůži v našich podmínkách nedostatečná. Příjem vitamínu D je tedy více než vhodné zvýšit, a to častější konzumací mořských ryb nebo jeho doplňováním léčivými přípravky či doplňky stravy. Se správnou volbou vhodné formy vitamínu D nebo dalšími preventivními opatřeními proti osteoporóze vám pomůže váš lékárník,“ říká k možnostem doplnění vitamínu D lékárnice a tisková mluvčí ČLnK Mgr. Michaela Bažantová

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (3)

  • Obrázek uživatele Simona
    Simona (anonym)

    To je bohužel pravda, ale díky bohu se dá v dnešní době uměle doplnit a mít tak díky tomu nějakou normální hodnotu v těle.

    Lis 14, 2018
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Však vitamín D obsahují i některé potraviny jako vajíčka, ryby a další takže vyjde na stejno než do sebe cpát pilulky

    Pro 13, 2018
  • Obrázek uživatele Simona
    Simona (anonym)

    To bohužel Jano nemáš pravdu, kdyby sis o tom trošičku přečetla, tak by si věděla, že tělo vitamín D z potravin zpracovává jednak déle, hůře a hlavně ho do těla těma potravinama nedostaneš tolik, kolik tělo potřebuje. A četla sis, co všechno hrozí v případě, že má tělo vitamínu nedostatek ?? Podle mě určitě ne, proto bych vůbec nebyla proti užívání tady těch doplňků. Víc se toho ale dočteš přímo na stránkách www.vigantolvit.cz

    Feb 16, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama