Nejdůležitější v prevenci osteoporózy je vitamín D. Jen 1 procento Čechů ho má dostatek.

Osteoporóza, neboli řídnutí kostí, je chronické, postupující onemocnění kostry. Charakterizované je úbytkem kostní hmoty a poruchami stavby kostí s následným zvýšením jejich křehkosti a vyšším rizikem zlomenin.

Podle Státního zdravotního ústavu má totiž dostatek vitamínu D ze stravy pouze 1 % české populace, naprostá většina Čechů by tak měla prevenci osteoporózy aktivně řešit. Se správnou volbou vhodné formy vitamínu D nebo dalšími preventivními opatřeními proti vzniku osteoporózy pomůže lidem i jejich lékárník.

Osteoporóza  bývá dlouhou dobu bezpříznaková nebo se může projevovat jen pobolíváním v zádech. Nezřídka se na něj přijde až s první zlomeninou. „Vyšší riziko osteoporózy mají hlavně ženy ve věku nad 50 let, osoby s nízkou tělesnou hmotností, malou fyzickou zátěží, kuřáci, konzumenti nadměrného množství alkoholu a lidé, kteří užívají dlouhodobě kortikoidy nebo lidé trpící některými onemocněními,“ vyjmenovává rizikové skupiny onemocnění PharmDr. Lubomír Chudoba, prezident ČLnK.

Křehkým kostem zabrání vitamín D a pravidelný pohyb
Osteoporóze je samozřejmě vhodné předcházet vhodnou životosprávou. Nikoliv však při prvních projevech onemocnění, ale primárně již v dětském a pubertálním věku. „Prvním pravidlem je správné složení stravy s dostatkem vápníku, vitamínu D a ostatních důležitých prvků. Pro udržování zdravých a pevných kostí je podstatný také pravidelný tělesný pohyb, odpovídající zdravotnímu stavu. Ne vždy je nutné v rámci prevence užívat léky, často stačí pouze úprava životního stylu a stravování,“ popisuje preventivní opatření osteoporózy Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., viceprezident ČLnK.

Češi mají vitamínu D málo. Jeho tvorba v kůži je pro nás nedostatečná
Vitamín D je důležitý pro vstřebání vápníku z potravy, případně z léčivých přípravků nebo doplňků stravy. Dále je velmi důležitý pro svaly a svalovou koordinaci, tím navíc snižuje riziko pádů a zlomenin kostí. Jeho nedostatek stojí nejen za vznikem osteoporózy ale souvisí také s nízkou obranyschopností organismu, který tak snadno podléhá infekcím. A právě vitamínu D má česká populace z mnoha důvodů málo. Vitamín D lze doplnit vhodnou stravou, ale podle Státního zdravotního ústavu má dostatek vitamínu D ze stravy pouze 1 % české populace. „Vitamín D se sice přirozeně tvoří v kůži a přestože k jeho denní dávce stačí pouze 15 minut pobytu na slunci, v podzimních a zimních měsících je tvorba vitamínu D v kůži v našich podmínkách nedostatečná. Příjem vitamínu D je tedy více než vhodné zvýšit, a to častější konzumací mořských ryb nebo jeho doplňováním léčivými přípravky či doplňky stravy. Se správnou volbou vhodné formy vitamínu D nebo dalšími preventivními opatřeními proti osteoporóze vám pomůže váš lékárník,“ říká k možnostem doplnění vitamínu D lékárnice a tisková mluvčí ČLnK Mgr. Michaela Bažantová

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele Simona
    Simona (anonym)

    To je bohužel pravda, ale díky bohu se dá v dnešní době uměle doplnit a mít tak díky tomu nějakou normální hodnotu v těle.

    Lis 14, 2018
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Však vitamín D obsahují i některé potraviny jako vajíčka, ryby a další takže vyjde na stejno než do sebe cpát pilulky

    Pro 13, 2018
  • Obrázek uživatele Simona
    Simona (anonym)

    To bohužel Jano nemáš pravdu, kdyby sis o tom trošičku přečetla, tak by si věděla, že tělo vitamín D z potravin zpracovává jednak déle, hůře a hlavně ho do těla těma potravinama nedostaneš tolik, kolik tělo potřebuje. A četla sis, co všechno hrozí v případě, že má tělo vitamínu nedostatek ?? Podle mě určitě ne, proto bych vůbec nebyla proti užívání tady těch doplňků. Víc se toho ale dočteš přímo na stránkách www.vigantolvit.cz

    Feb 16, 2019
  • Obrázek uživatele PavelKa
    PavelKa (anonym)

    Četl jsem o možnosti získat vitamin D třením pokožky kartáčkem (ale ne s žíněmi z umělé hmoty). Píše o tom pan Ing. Jiří Janča, CSc., cituji: Ing. J. Janča: "Co nám chybí" (kovy, jiné prvky a vitamíny v lidském těle) vydané v r. 1992, druhé vydání. V knížce zavěceně a podle mne vysoko odborně vysvětluje, jaké účinky na lidské zdraví mají různé kovy, vitamíny, v kterých potravinách a v jakém obsahu se nachází. K vitamínu D v závěru kapitoly uvádí, cituji: "Nejjednodušším, i když ne ideálním, zdrojem vitaminu D je také tření pokožky, nejlépe kartáčováním. Ovšem kartáč, nebo jiný třecí prostředk (např. žínka) by neměl být z umělé hmoty." Bohužel autor (Ing.Jiří Janča, CSc.) v r.2005 zemřel. Zkoušel jsem se s otázkou získání vitaminu D tímto způsobem obrátit na různé pracoviště (laboratoře, VÚ a pod.), ale bohužel bez odezvy, nikdo se ani nepokusil vyzkoušet toto metodu v praxi a tím tvrzení pana Ing. Janči potvrdit, nebo vyvrátit. Já panu Ing. Jančovi věřím, ale bohužel nemám k možnost, ani znalosti toto tvrzení vyzkoušet. Jestli je to pravda, tak je škoda, že se tato metoda nevyužívá, je levná a hodila by se v zimních měsících, kdy je slunce poskrovnu, nebo i v krajinách, kde je slunce nedostatek.

    Pro 09, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama