Role vitamínu D v průběhu obrany proti virům

Až donedávna se vitamin D považoval za nezbytný především pro zabudování vápníku do kostí a zubů. Nyní je rozsáhle doloženo vědeckými studiemi, že dostatečná hladina vitaminu D v krvi je klíčovým faktorem pro správné fungování imunitního systému. Vitamin D vstupuje do imunitní obrany hned několikrát. Nejvýznamnější je jeho regulační úloha.

V průběhu obrany proti virům by mohlo dojít k situaci, kdy organismus začne tvořit až moc protilátek, které nasměruje na patogen i sám na sebe. „Prostřednictvím vitaminu D je v imunitě nastavená velmi jemná rovnováha, aby nedošlo k přesmyknutí obranného zánětu k zánětu poškozujícímu,“ říká prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc., přednosta Ústavu klinické imunologie a alergologie Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice Hradec Králové. 

 

Nastartuje buňky imunitního systému

Vitamin D má i další roli. Pomáhá aktivovat bílé krvinky, konkrétně zabijácké NK-buňky, (z angl. natural killers), jejichž hlavní náplní je obrana proti virovým, parazitárním a bakteriálním infekcím. Zároveň se spolu s vitaminem C a zinkem podílí na celistvosti protiinfekčních bariér ve střevech, plicích, kůži a placentě. Udržení bariérových funkcí sliznic je důležité, protože jde o první vstupní bránu patogenů do těla. Sehrává významnou úlohu i v obraně proti tak nebezpečným patogenním bakteriím, jakými je původce tuberkulózy.

 

Jak získáte vitamin D?

Primárním zdrojem vitaminu D je z 90 % UVB záření ze slunce. V dřívějších dobách byli lidé více venku a přirozeně si ho tvořili do zásoby. Od půlky dubna do začátku září mezi 10. a 14. hodinou je přesně to období, kdy je jedině možné vitamin D tvořit. Během podzimu a zimy je slunce nízko nad horizontem a UVB záření k nám nedopadá v potřebném úhlu. Ochranu před nemocemi lidem dříve částečně poskytovala zásoba vitaminu D z jara a léta. Dnes většinu dne lidé tráví uvnitř a ven se dostanou až po práci, kdy už je slunce nízko.

 

Tři ze čtyř trpí nedostatkem vitaminu D

Tato změna životního stylu se logicky projevila v tom, že dostatečné zásoby déčka se nevytvoří a lidé snáz podlehnou útokům patogenů. Není tedy překvapením, že nedostatečné zásoby vitaminu D má kolem 75 % obyvatel. Potřeba tohoto vitaminu se podstatně zvyšuje na podzim a v zimě, kdy hrozí zvýšené riziko především virových infektů. Dosažení dostatečné hladiny vitaminu D vede k optimalizaci imunitní odpovědi především na virové infekce, říká prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc a dodává, že obecně pro dospělou populaci různé studie vycházejí z poměrně široké škály dávek suplementace vitaminem D, které se pohybují v rozmezí od 800 IU do cca 4000 IU denně

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (8)

  • Obrázek uživatele Tom
    Tom (anonym)

    Toto již ví hodně lidí, bohužel i mnoho podnikavců. Vyrojilo se plno zcela neznámých firem, které najednou doporučují ty "nejlepší vitamíny". Nedělám si moc iluzí o kvalitě.

    Led 09, 2021
  • Obrázek uživatele Kája
    Kája (anonym)

    Mám brát raději samostantý vitamín D nebo v kombinaci třeba s vápníkem a hořčíkem?

    Led 14, 2021
  • Obrázek uživatele Věra
    Věra (anonym)

    vitamin D beru,. Kupuji si ho na naturevia, beru ho součastně s probiotiky a zatím se cítím moc dobře

    Led 15, 2021
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Mezi probiotiky a antibiotiky je drobný rozdíl.

    Led 16, 2021
  • Obrázek uživatele Tom
    Tom (anonym)

    Na imunitu je lepší brát vitamín D3 samotný. Ty kombinace s hořčíkem, vápníkem, popř. vitamínem K2 a dalšími minerály jsou hlavně pro zdraví kostí a jako prevence osteoporózy.

    Led 16, 2021
  • Obrázek uživatele Petra
    Petra (anonym)

    déčko dávám svým dětem, ja beru probiotika a omega 3. Zatím to stačí, zbytek uvidíme až časem

    Feb 28, 2021
  • Obrázek uživatele Jitka
    Jitka (anonym)

    Já teď pro posílení imunity užívám kapky s vitamínem D3, doporučuje se teď kombinovat ještě s doplňky s omega-3 mastnými kyselinami

    Bře 26, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama